انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران

نسخه‌ی کامل: ناآگاهی،مهم‌ترین دلیل بروز بیماری‌های ژنتیکی است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان زنجان گفت: ناآگاهی مردم از فواید آزمایش ژنتیک از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های ناشی از آن است. به گزارش"انجمن آرپی، لبر و اشتارگارت در ایران" به نقل از فارس، گیتا فاطمی اظهار داشت: نیمی از علل نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید افراد ناشی از اختلالات ژنتیک است. مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی و بررسی علل بروز بیماری‌های ژنتیکی در انسان حائز اهمیت است، تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های ارثی در زمان جنینی قابل پیش‌بینی است.

این مسئول با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی نقش مهمی در سالم‌سازی آینده کشور دارد، اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های ناشی از آن عدم آگاهی مردم درباره نحوه پیشگیری از این بیماری‌ها است. وی با بیان اینکه مشاوره ژنتیک با بررسی کردن احتمال ایجاد بیماری‌های ژنتیکی در خانواده و ارائه اطلاعات لازم از طرف فرد مشاور به خانواده گامی موثر در ارتقای سطح آگاهی افراد دارد، خاطر نشان کرد: نخستین و مهم‌ترین هدف در مشاوره ژنتیک تشخیص دقیق بیماری است.
فاطمی با بیان اینکه تشخیص درست یک بیماری ارثی تشخیص خطر ابتلا برای سایر افراد خانواده را مقدور می‌سازد، اظهار کرد: با این تشخیص می‌توان براساس روش‌های درمان، پیشگیری و مشاوره مناسب را برای بیمار و خانواده‌اش در نظر گرفت. مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه ازدواج خانوادگی یا فامیلی عبارت است از ازدواج بین دو نفر که با یکدیگر خویشاوند هستند، گفت: این افراد دارای ژن‌های مشابه و یکسان هستند.

این مسئول با بیان اینکه در ازدواج‌های خانوادگی احتمال اینکه یک زن و شوهر دارای ژن‌های بیماری‌زا باشند، عنوان کرد: احتمال بیماری در این ازدواج‌ها بیشتر از ازدواج‌های غیرفامیلی است. وی با اشاره به اینکه عده‌ای از افراد ازدواج خویشاوندی را با ازدواج گروه‌های خونی یکسان اشتباه می‌گیرند، افزود: دارندگان گروه‌ خونی یکسان منعی برای ازدواج ندارند اما در ازدواج خانوادگی ریسک خطر بالا است. فاطمی با اشاره به اینکه تعداد آزمایش‌های ژنتیکی موجود بسیار زیاد است، اعلام کرد: انجام تمام آزمایش‌های ژنتیک برای مراجعان امکان‌پذیر و مقرون به صرفه نیست. مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه افراد می‌توانند پس از مشاوره ژنتیک نوع آزمایش مورد نیاز خود را تعیین کنند، ادامه داد: پدر و مادر به یک اندازه در انتقال ژن و به ارث بردن صفات به فرزندان خود دخیل هستند. این مسئول با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز بیماری ژنتیک و انتقال آن از طریق والدین به فرزندان هیچ‌گونه درمانی وجود ندارد، گفت: بیماری‌های ژنتیکی تنها از طریق مشاوره ژنتیک، قابل شناسایی و تشخیص زودرس است.