شايد شما هم جزء كساني باشيد كه درموردگرفتن نوبت از بيمارستان فوق تخصصي چشمپزشكي فارابي سؤال دارند. مطلب زير به برخي از سؤالات شما پاسخ داده و در مورد نحوه گرفتن نوبت درمانگاه از اين مركز شمارا راهنمايي ميكند.
*معرفی واحد پذیرش بیمارستان فارابی
واحد پذیرش بیمارستان فارابی شامل پذیرش مرکزی، پذیرش اورژانس، پذیرش درمانگاه قرنیه، پذیرش درمانگاه رتین، پذیرش درمانگاه گلوکوم و باجه اطلاعات پذیرش است و ۲۶ نفر در این واحد مشغول خدمترسانی به بیماران میباشند.
پذیرش مرکزی بیمارستان دارای یک باجه فراخوان، یک باجه رزرو بستری،۴ باجه پذیرش سرپائی ۴ و ۴ باجه پذیرش بستری است. پذیرش اورژانس ۳ باجه و سایر درمانگاهها دارای ۲ باجه میباشند. بیماران ورودی جدید، بیماران درمانگاههای عمومی، بیماران بستری، بیماران ارجاعی و بیمارانی که بهطور غیرحضوری نوبت گرفتهاند منحصراً بایستی به پذیرش مرکزی مراجعه نمایند.
*منظور از درمانگاه عمومی در بیمارستان فارابی چیست؟
در این درمانگاهها معاینات پایه و کامل از بیماران بهعملآمده و در صورت نیاز به درمانهای تخصصی به درمانگاههای فوق تخصصی بیمارستان ارجاع میشوند.
برخی از مشکلات چشمی، مثل انحراف چشم، کدورت قرنیه، قوز قرنیه، انسداد یا افتادگی پلک و عیوب انکساری چشم ازنظر ظاهری مشخص هستند این بیماران توسط متصدیان پذیرش مستقیماً به درمانگاههای فوق تخصصی مربوطه ارجاع میشوند. ولی برخی از بیماریهای چشمی علائم ظاهری نداشته و با چشم غیرمسلح قابلتشخیص نیستند مانند مشکلات شبکیه یا گلوکوم. این دسته از بیماران ابتدا در درمانگاههای عمومی معاینه و پس از تشخیص بیماری در صورت نیاز برای ادامه درمان به درمانگاه فوق تخصصی ارجاع میگردند. در درمانگاههای عمومی بیمار توسط دستیاران چشمپزشکی و با نظارت اساتید بیمارستان معاینه میشوند.
ظرفیت درمانگاه عمومی بیمارستان فارابی چند نفر است؟
بر اساس طرح تحول نظام سلامت و دستورالعمل وزارت بهداشت، هر پزشک میتواند تعداد مشخصی بیمار را در یک روز ویزیت کند. ظرفیت درمانگاه عمومی بیمارستان فارابی بر همین اساس محاسبه و ۱۶۰ نفر در روز تعیینشده است که ۱۰۰ نفر در شیفت صبح و ۶۰ نفر در شیفت عصر نوبت داده میشود؛ و در حال حاضر امکان افزایش این ظرفیت وجود ندارد.
خدمات درمانگاه عمومی در نوبت صبح و بعدازظهر تفاوتی باهم ندارد.
درمانگاه اسکرین با درمانگاه عمومی چه تفاوتی دارد؟
در روزهایی که ازدحام مراجعه وجود دارد برای افزایش ظرفیت درمانگاههای عمومی بیمارانی که با نامه از مراکز دیگر ارجاع شدهاند، در درمانگاه اسکرین معاینه و در صورت نیاز به درمانگاههای فوق تخصصی ارجاع میشوند.
درمانگاههای فوق تخصصی چه بیمارانی را پذیرش میکنند؟
بیمارانی که در درمانگاه عمومی بیمارستان فارابی معاینه و بیماری آنها تشخیص دادهشده است بر اساس نوع تشخیص برای ادامه درمان یا عمل جراحی به یکی از درمانگاههای فوق تخصصی بیمارستان ارجاع میشوند و بایستی از پذیرش آن درمانگاه نوبت دریافت کنند. همچنین بیمارانی که تحت عمل جراحی قرارگرفتهاند برای معاینات پیگیری پس از جراحی باید به پذیرش همان درمانگاه فوق تخصصی مراجعه و نوبت مراجعه پیگیری دریافت کنند. بیماران جراحیشده تا یک سال پس از عمل در صورت مراجعه توسط پذیرش درمانگاه فوق تخصصی مربوطه پذیرششده و پس از یک سال بایستی به درمانگاه عمومی مراجعه نمایند. درمانگاههای رتین و گلوکوم پذیرش مستقیم نداشته و منحصراً از طریق درمانگاههای عمومی بیمار میپذیرند.
*مراجعین ارجاع شده از سازمان نظاموظیفه عمومی چگونه پذیرش میشوند؟
کسانی که از سازمان نظاموظیفه برای معاینه چشمپزشکی به بیمارستان فارابی ارجاع میشوند فقط در ساعات اداری و حضوری پذیرش میشوند. این افراد بایستی ابتدا بافرم معرفینامه و کارت شناسایی معتبر به واحد پذیرش مرکزی بیمارستان مراجعه و پس از احراز هویت و تأیید فرم برای دریافت نوبت به پذیرش اورژانس بیمارستان مراجعه نمایند. پزشک معتمد سازمان نظاموظیفه ۲ روز در هفته در بیمارستان حضور دارد.
*مراجعین پزشکی قانونی چه مراحلی را باید طی کنند؟
بیمارانی که دارای صدمات چشمی ناشی از ضربوجرح یا تصادفات و حوادث هستند و از پزشکی قانونی به بیمارستان فارابی ارجاع میشوند، درصورتیکه در ساعات غیر اداری و یا روزهایی که پزشک معتمد در بیمارستان حضور ندارد مراجعه نمایند، ابتدا در درمانگاه اورژانس پذیرش و پرونده اولیه برایشان تشکیل میشود. سپس با نامه ارجاع، از پذیرش اورژانس نوبت گرفته و جهت تأیید نهایی و اعلام نظر پزشک معتمد در روز تعیینشده به درمانگاه پزشکی قانونی بیمارستان مراجعه مینمایند. بیمار بایستی هنگام مراجعه به پزشک معتمد برگه ارجاع پزشکی قانونی و پرونده اولیه را همراه داشته باشد.
*بیماران ارجاع شده از مراکز دیگر چگونه در بیمارستان فارابی پذیرش میشود؟
درصورتیکه بیمار از مراکز دیگر مانند چشمپزشکان، خانههای بهداشت و مراکز بهداشتی – درمانی، با نامه رسمی به بیمارستان فارابی ارجاع شوند همان روز پذیرش میشوند. درصورتیکه در نامه ارجاع نام پزشک خاصی قیدشده باشد بیمار بایستی صبر کند تا در روز درمانگاه پزشک موردنظر پذیرش شود. جهت جلوگیری از بلاتکلیفی بیمار توصیه میشود در نامه ارجاع حتیالامکان نام پزشک خاصی قید نگردد.
*بیمارستان فارابی با کدام بیمهها طرف قرارداداست؟
بیمارستان فارابی با بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی: نیروهای مسلح، کارمندان دولت، ایرانیان، بیمه سلامت، سایر اقشار، بیمه روستایی (در صورت داشتن اعتبار و مهر خانه بهداشت در برگه دفترچه) و شهرداری قرارداد دارد.
نحوه استفاده از بیمه تکمیلی در بیمارستان فارابی چگونه است؟
بیماران بستری جهت استفاده از بیمههای تکمیلی، پس از ترخیص صورتحساب را از واحد ترخیص دریافت و پس از تأیید واحد درآمد و ممهور نمودن صورتحساب میتوانند جهت دریافت هزینه با مدارک لازم به بیمه تکمیلی مراجعه نمایند.
*بیمارانی که مبتلابه کاتاراکت (آبمروارید) هستند چگونه پذیرش میشوند؟
بیماران مبتلابه کاتاراکت یا آبمروارید که با نامه پزشک ارجاع شدهاند درصورتیکه دیابت و یا پرفشاری خون نداشته باشند مستقیم پذیرششده و در سرویس جراحی یکی از پزشکان قرار میگیرند. درصورتیکه بیمار ارجاع شده مبتلابه دیابت یا فشارخون بالا بوده و یا تاری دید داشته باشد ابتدا برای بررسی شبکیه و گلوکوم به درمانگاه عمومی ارجاع میگردد.
*چگونه میتوان از بیمارستان فارابی نوبت درمانگاه گرفت؟
برای دریافت نوبت پذیرش در بیمارستان فارابی میتوان به دو صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کرد. ظرفیت پذیرش درمانگاههای عمومی بیمارستان فارابی روزانه ۱۶۰ بیمار است که ۸۰ درصد این ظرفیت بهصورت غیرحضوری (پذیرش تلفنی، پیامکی و اینترنتی) و ۲۰ درصد آن به شکل حضوری صورت میگیرد.
پذیرش حضوری ویژه بیماران ارجاع شده است.
پذیرش درمانگاههای فوق تخصصی رتین و گلوکوم منحصراً بهصورت حضوری و در درمانگاه موردنظر صورت میگیرد.
*نوبتدهی غیرحضوری (پذیرش تلفنی، پیامکی و اینترنتی) شامل چه مواردی است؟
پذیرش درمانگاههای عمومی، درمانگاه آبمروارید (کاتاراکت)، درمانگاه فوق تخصصی استرابیسم (انحراف چشم)، درمانگاه فوق تخصصی پلک، مجرای اشکی و اربیت، درمانگاه فوق تخصصی قرنیه، بخش جراحی عیوب انکساری (برداشتن عینک)
*برای دریافت نوبت تلفنی از بیمارستان فارابی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟
برای دریافت نوبت تلفنی با شماره تلفن: ۵۵۴۲۱۰۸۰-۰۲۱ تماس گرفته و به راهنمای سیستم تلفنی کاملاً گوش دهید. درصورتیکه مشکل چشمی خود را میدانید کد درمانگاه موردنظر را انتخاب و در غیر این صورت از کد درمانگاه عمومی استفاده کنید. طبق ساعاتی که راهنما اعلام مینماید به همراه کد پیگیری اعلامشده به پذیرش مرکزی بیمارستان مراجعه و نوبت دریافت کنید. درصورتیکه به علت پر شدن ظرفیت پذیرش درمانگاه عمومی، اقدام به اخذ نوبت از درمانگاههای تخصصی نمایید متأسفانه پذیرش نخواهید شد چون در درمانگاههای تخصصی معاینات تشخیصی پایه و اولیه مانند گرفتن دید انجام نمیشود و صرفاً خدمات فوق تخصصی ارائه میشود.
*دریافت نوبت از بخش لیزیک (جراحی عیوب انکساری) چگونه است؟
برای دریافت نوبت تلفنی از این بخش با شماره تلفن: ۵۵۴۱۶۳۹۳-۰۲۱ تماس گرفته و در زمان تعیینشده توسط منشی بهصورت حضوری به بخش لیزیک مراجعه و نوبت دریافت نمایید.
*برای دریافت نوبت از طریق سیستم پیامکی بیمارستان فارابی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟
برای دریافت نوبت از طریق پیامک کد ملی خود را به شماره ۵۰۰۰۲۶۸۰ ارسال نمایید. سپس یک پیامک دریافت مینمایید که در آن کد درمانگاهها نوشتهشده است. کد ملی* کد درمانگاه مربوطه را به شماره ۵۰۰۰۲۶۸۰ ارسال نموده منتظر بمانید تا سیستم نوبت و شناسه پیگیری را ارسال نماید. نوبت دریافتی بدون شناسه پیگیری اعتبار ندارد. در زمان تعیینشده با شماره پیگیری به پذیرش مرکزی مراجعه نمایید. درصورتیکه کد ملی اشتباه وارد شود پیغام خطا میدهد.
*برای دریافت نوبت اینترنتی بیمارستان فارابی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟
در حال حاضر سیستم اینترنتی بهگونهای تنظیمشده است که جهت پذیرش اینترنتی حتماً بایستی از ساعت ۱۲ شب به بعد اقدام شود چون تاریخ روز از ۱۲ شب به بعد عوض میشود. البته برای تسهیل کار، قرار است این ساعت به ۸ شب انتقال پیدا کند.
پذیرش بیماران اورژانس در بیمارستان فارابی چگونه است؟
صدمات چشم و مشکلات چشمی که ناگهان و در طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت گذشته به وجود آیند باید توسط اورژانس پذیرش شوند. این مشکلات شامل تاری دید ناگهانی، قرمزی چشم ناگهانی سوزش و خارش به شرطی که قبل از ۳۶ ساعت باشد
*زمان انتظار پذیرش درمانگاههای بیمارستان فارابی چه مدت است؟
برای گرفتن اولین خدمت در بیمارستان فارابی لیست انتظار وجود ندارد و بیماران بهروز پذیرش میشوند ولی برای معاینات پیگیری بیمار باید در لیست انتظار قرار گیرد وبر اساس برنامه پزشک معالج نوبت داده میشود. چون معاینات پیگیری را باید خود جراح انجام داده و بیمار بههیچوجه نمیتواند پزشک خود را تغییر دهد. درصورتیکه پزشک معالج به هر دلیلی در بیمارستان حضور نداشته باشد اگر جراح رزیدنت یا فلو باشد مسئولیت بیمار با استاد آن بخش است و اگر از اعضاء هیئتعلمی باشد توسط مسئول درمانگاه به پزشکی دیگری که در همان رده است ارجاع داده خواهد شد.
*برای پذیرش در بیمارستان فارابی چه شرایط و مدارکی لازم است؟
درصورتیکه از طریق غیرحضوری (تلفنی، پیامکی یا اینترنتی) نوبت گرفته است حتماً نیم ساعت قبل از نوبتی تعیینشده در پذیرش مرکزی حضور یابند
دفترچه بیمه دارای اعتبار و با برگه کافی
درصورتیکه بیمار قبلاً به بیمارستان فارابی مراجعه کرده است کارت پذیرش را همراه داشته باشد.
درصورتیکه بیمار ارجاع شده است برگه ارجاع با مهر پزشک یا مرکز ارجاع دهنده
شماره ملی
پرونده بیماران بستری در بیمارستان نگهداری میشود. ولی بیمارانی که بهصورت سرپائی مراجعه و دورهای درمان میکنند بایستی مدارک خود (آزمایشها، تصویربرداری و عکسها) را همراه داشته باشند و در نگهداری آن بکوشند.
حداقل یک همراه هوشیار همراه بیمار باشد.
هنگام بستری بیماران زیر ۱۸ سال حضور ولی یا کفیل قانونی برای اخذ رضایت ضروری است.
*آیا بخشهای پاراکلینیکی بیمارستان پذیرش آزاد دارند؟
بخش رادیولوژی، سیتیاسکن و سونوگرافی، داروخانه و آزمایشگاه بیمارستان علاوه بر مراجعین بیمارستان، پذیرش آزاد هم دارند. مراجعین با نسخ پزشکان خارج از بیمارستان بایستی ابتدا برای ثبت اطلاعات و دریافت کارت پذیرش به پذیرش اورژانس مراجعه نموده سپس به رادیولوژی، داروخانه یا آزمایشگاه بیمارستان مراجعه نمایند. به علت بار مراجعه بیماران بخشهای اپتومتری و تصویربرداری چشمپزشکی بیمارستان در حال حاضر منحصراً به بیماران مراجعهکننده به درمانگاههای بیمارستان ارائه خدمت میکنند. بیماری که سالهای قبل کاتاراکت عمل شده و اکنون در همان چشم دچار مشکل شده نباید به درمانگاه کاتاراکت مراجعه کند بلکه باید نوبت درمانگاه عمومی بگیرد و دوباره مورد معاینه قرار گیرید
*چرا در بیمارستان فارابی نوبت شالازیون (گلمژه) و ناخنک طولانیمدت است؟
بیمارستان فارابی بهعنوان قطب علمی چشمپزشکی پذیرای بیماران ارجاع شده از سراسر کشور و حتی کشورهای منطقه است. به همین دلیل آمار مراجعین درمانگاههای آن بسیار بالاست. جهت خدمترسانی بهتر به مراجعین دستهای از بیماریها مانند ناخنک و شالازیون که جنبه اورژانس نداشته و تجهیزات خاصی برای درمانشان نیاز نیست بهصورت محدود و در لیست خدمات آموزشی بیمارستان قرار میگیرند؛ بنابراین مراجعین محترم برای درمان ناخنک و شالازیون میتوانند به مراکز دیگر مراجعه یا در صورت تمایل در لیست انتظار سرویس آموزشی بیمارستان قرار گیرند.
*برای پذیرش بستری چه شرایط و مدارکی لازم است؟
بیمار کاندید عمل جراحی پس از تعیین تاریخ جراحی توسط پزشک معالج به درمانگاه مشاوره قبل از عمل ارجاع میشود. پس از انجام آزمایشها و مشاور داخلی و قلب با پرونده کامل به پذیرش مرکزی مراجعه و نوبت عمل وی رزرو میشود. سپس در روز مقرر جهت عمل جراحی مراجعه میکند. هنگام بستری بیماران زیر ۱۸ سال حضور ولی یا کفیل قانونی برای اخذ رضایت ضروری است.