انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران

نسخه‌ی کامل: اپتوژنتیک چه روشی است؟؟؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
.
[تصویر:  140404085421-large.jpg]

اپتوژنتیک چه روشی است: امروزه در پزشکی از نور درمانی برای معالجه اختلال خلقی فصلی ، پسوریازیس و بقیه بیماریها استفاده می شود.در حالیکه لیزرهایی با نیروی هدف گیری بالا برای معالجه اختلالات و امراض پوستی، امراض چشمی و سرطان استفاده می شوند. اپتو ژنتیک روشی است که به تازگی توسعه یافته است و به منظور کنترل نورون های هر فرد به کار می رود.اپتوژنتیک به طور ساده به معنای برانگیختگی نوری یا بازداری نوری سلول‌های هدف نیست، بلکه اپتوژنتیک باید دستور انجام دادن یا ندادن یک فعالیت خاص را به سلول برساند. دانمشندی به نام اد بایدن از دانشگاهMIT می گوید که این تکنولوژی یکی از مهم ترین بحث هایی خواهد بود که در کنفرانس سال 1424 در مورد آن صحبت می شود. سیگنال های عصبی توسط اتم های باردار و یا یون ها در کانال هایی داخل غشای سلولی تحریک می شوند. بعضی از جلبک ها و سایر موجودات زنده دارای کانال های پروتئینی حساس به نور توسط بعضی از ژن های خاص در داخل DNA رمزگذاری می شوند.
دانشمندان با استفاده از این روش می توانند در حوزه درمان ژنتیکی با تزریق ژن هایی خاص به داخل عصب های حیوانات سلول های آن ها را در پاسخ به نور تحریک بنمایند. کامپیوترهایی که در آینده و احتمالا تا سال 1424 شمسی به صورت خیلی عادی قلمداد بشوند کامپیوترهایی نیستند که از سیلیکون ساخته بشوند، بلکه کامپیوترهایی هستند که از DNA ساخته می شوند بوسیله اپتو ژنتیک دانشمندان می توانند به صورت فعال فعالیت های مغز را دستکاری نمایند. به طور مثال دانشمندان موفق شده اند کاری کنند که جانوران بتوانند نور را بو نمایند؛ به این صورت که با تزریق ژنی که ذکر گردید سلول های بویایی آنها را به نور حساس نمایند.

****************************************
اپتوژنتیک (به انگلیسی: Optogenetics) به پیشرفت تکنیک‌های تصویر برداری در قرن اخیر، مطالعه و بررسی عملکردهای مغزی را سرعت بخشیده‌است و تکنولوژی اپتوژنتیک قدمی است به سوی بررسی‌های دقیق تر. روش‌ها و ابزار تک مولفه‌ای قابل اعتماد که بتوانند تنها یک اپسین (ترکیبی که شامل بخش پروتئینی شبکیه می‌باشد) را هدف قرار بدهند و هم چنین میزان حساسیت نوری از عناصر مهم در این روش هستند که امکان مطالعه عملکرد دقیق و خاص سیستم عصبی را ایجاد می‌کنند. اپتوژنتیک همان طور که از اسمش پیداست استفاده همزمان از اپتیک و ژنتیک برای تشخیص عملکرد سلول‌های خاص در بافت‌های زنده می‌باشد. به طور مثال ژنهای اپسینی- میکروبی می‌توانند برای کنترل نوری عملکردهای تعریف شده‌ای در مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی استفاده شوند. برای اپتوژنتیک نیاز است به ۱) وسایل مهندسی که بتوانند به طور دقیق سلول‌های خاص را هدف قرار دهند)۲ تکنولوژی انتقال نور و ۳)روش‌های کنترل اپتیکی با قابلیت بازخوانی سریع اطلاعات
پیشرفت‌های اپتوژنتیک دریچه جدیدی را نه تنها در عصب شناسی که در سایر بخش‌ها مانند ماهیچه‌ها، رگ‌های شریانی و رشد سلول‌های جنینی باز کرده‌است. همچنان که به مدل سازی بیماری‌هایی چون پارکینسون، اضطراب، انحطاط شبکیه، تنفس و افسردگی کمک بسیاری کرده‌است. دقت زمانی که به وسیله استفاده از نور در روش اپسین – میکروبی تک مولفه‌ای فراهم می‌گردد، مهمترین ویژگی این روش می‌باشد. در واقع رخ دادن یک عملکرد خاص در یک سلول ویژه در میان جمعیت سلولها در یک زمان مشخص بسیار مهم می‌باشد. همچنین وجود گروه بزرگی از ابزارهای اپتوژنتیکی به خواص الکتریکی و بیوشیمیایی خاص سبب پیشرفت‌های زیادی در دستیابی به اهداف مورد نظر در اپتوژنتیک گشته‌است.