انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران

نسخه‌ی کامل: تسهیلات 5 میلیون تومانی وام ازدواج
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام خبر «افزایش وام قرض‌الحسنه ازدواج از 3 میلیون تومان به 5 میلیون تومان برای گروهی از متقاضیان دارای شرایط خاص»، چهار شرط دریافت وام 5 میلیون تومانی را تشریح کرد. به گفته وی، زوج‌های با «مهریه کمتر از 110 سکه بهار آزادی»، «پسران کمتر از 25 سال»، «فاقد پدر بودن یکی از طرفین ازدواج» و «دانشجو یا طلبه بودن یکی از زوجین» می‌توانند نسبت به درخواست وام ازدواج 5 میلیون تومانی اقدام کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست، افزود: امیدواریم صف انتظار را به زیر 6 ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوي اکثر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.
حذف برخوردهای سلیقه‌ای
میرمحمدصادقی ضمن بیان اینکه تعداد شکایات در زمینه وام ازدواج کم‌ شده ‌است، ادامه داد: برخی‌ها اظهار می‌کنند که بانک‌ها درخصوص پرداخت تسهیلات ازدواج سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ولی باید گفت فرآیند ثبت‌نام اینترنتی است و از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بانک‌مرکزی به ‌طرف این سامانه حرکت کند، فراهم آوردن شرایط لازم برای پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و به دور از عدالت بود. وی خاطرنشان ساخت: از سال 87 این سامانه راه‌اندازی شده و تا سوم آذر امسال حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند؛ بنابراین اینکه می‌گویند بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند صرفا ممکن است مربوط به بانک‌هایی باشد که در سامانه ما حضور ندارند. وی با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته تعداد بانک‌های متصل به سامانه حدود 12 بانک بوده است، اظهار کرد: با تلاش‌هایی که بانک‌مرکزی انجام داد، امروز 19 بانک در سامانه وجود دارد؛ در طول دو سال گذشته بانک‌های پارسیان، سامان، انصار، دی، قرض‌الحسنه رسالت، توسعه ‌تعاون و ایران‌زمین هم به سامانه اضافه شده‌اند و دوم آذر نیز حکمت ایرانیان به این سامانه افزوده شد.
هر بانکی که سپرده ‌قرض‌الحسنه از مردم اخذ می‌کند قطعا در این سامانه وارد خواهد شد، ضمن اینکه ما در 6‌ماه گذشته حدود 7 بانک خصوصی را وارد این سامانه کرده‌ایم و تا آخر سال بقیه بانک‌هایی که سپرده‌‌گیری می‌کنند نیز وارد این سامانه خواهند شد.


میرمحمد صادقی درخصوص مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت: متقاضیان می‌توانند در سالی که عقدنامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش در سامانه و اعلام تعیین شعبه 12روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف 12روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهدشد؛ بنابراین از متقاضیانی که در سال‌هاي 92 و 93 عقدنامه‌شان صادر شده ‌است درخواست می‌کنیم هرچه سریع‌تر به سامانه مراجعه کنند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره‌مندي از تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کنند.
وی با بیان اینکه یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است، عنوان کرد: از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند و حتما با یک ضامن معتبر و با تشخیص خودشان این‌کار را برای مراجعین انجام بدهند.
البته مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل می‌کنند. به همین خاطر از بانک‌ها درخواست می‌کنیم مساعدت لازم را انجام دهند.

شرایط دریافت تسهیلات 5میلیون تومانی
مدیرکل اعتبارات درخصوص تسهیلات 5 میلیون تومانی وام ازدواج اظهار کرد: حسب تصميمات متخذه در شوراي پول و اعتبار مقرر شد صرفا جهت حمايت از مزدوجين واجد شرايط خاص، سقف تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج 2 ميليون تومان افزايش يابد که مراتب از سوي بانک مرکزي به بانک‌هاي عامل ابلاغ شده است. وی شرایط اخذ وام 5 میلیون تومانی ازدواج را دارا بودن یکی از موارد ذیل برشمرد:
1- براي دختراني که مهريه آنان تا 110 سکه بهار آزادي است.
2- براي پسراني که قبل از 25 سالگي ازدواج مي کنند.
3- براي دختران و پسراني که يکي يا هر دوي آنها فاقد پدر هستند.
4- هر يک از دختران يا پسراني که دانشجوي دانشگاه‌ها يا طلبه حوزه‌هاي علميه و در حال تحصيل هستند.