انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران

نسخه‌ی کامل: رویان ازخودکفایی در تولید فاکتورهای رشد تا شبیه سازی حیوانات
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی همچون سال های گذشته در سال جاری نیز برنامه های پژوهشی متعددی را به اجراگذاشته و به دستاورهای رسیده است که ازجمله آن می توان از خودکفایی در تولید فاکتورهای رشد، شبیه سازی حیوانات با مصارف غذایی و تولید فاکتور 9 در گرید تحقیقاتی با مصارف دارویی نام برد.به گزارش "انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران"دستیابی به روش های تشخیصی و درمانی بیماران نابارور، توسعه مرکز پروتئین های نوترکیب و اقدام برای تاسیس شرکت دانش بنیان فعال در زمینه سلول های بنیادی از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه در سال جاری به شمار می رود.
** خودکفایی در تولید فاکتورهای رشد
دکتر عبدالحسین شاهوردی معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: پیش از این فاکتورهای رشد دارویی وارداتی بود و به همین دلیل هزینه بسیار سنگینی را بر تحقیقات تحمیل می کرد اما اکنون بیش از 10 پروتئین نوترکیب در گرید آزمایشگاهی و مصرف تحقیقاتی در رویان درحال تولید است.
وی افزود: 25 میکروگرم از فاکتورهای رشد بین 500 تا هزار یورو در بازارهای جهانی به فروش می رسد و پیش از این مجبور به پرداخت این هزینه ها برای تهیه این فاکتورها از خارج از کشور بودیم تا بتوانیم تحقیقات لازم را در کشور انجام دهیم.
شاهوردی گفت: از یک سال و نیم پیش تاکنون از فاکتورهای رشد تولید پژوهشگاه رویان برای اجرای تحقیقات در این پژوهشگاه استفاده می شود و حتی به مراکز تحقیقاتی دیگر نیز ارایه شده است.
وی با بیان اینکه با کاهش هزینه ها، سرعت تحقیقات در کشور افزایش می یابد، افزود: فاکتورهای رشد برای تکثیر و تمایز سلول های بنیادی و در پروژه های تحقیقاتی استفاده می شود.
** توسعه مرکز سلول درمانی رویان
شاهوردی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: درحال حاضر در مرکز سلول درمانی رویان خدمات درمانی به بیماران ارایه می شود البته در این مرکز بیشتر فراوری سلول صورت می گیرد اما اعمال جراحی در بیمارستان های کشور انجام می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری این ساختمان که با کمک خیرین در حال ساخت است، به بهره برداری برسد و زمینه را برای فراوری بیشتر سلول ها فراهم کند.
شاهوردی گفت: با توسعه ساختمان سلول درمانی رویان، زمینه ارایه خدمات سلول درمانی گسترده تر برای درمان بیماری های قلبی عروقی، پوست، استخوان و غضروف، قلب و چشم فراهم می شود.
** تاسیس شرکت دانش بنیان فعال در زمینه سلول های بنیادی
معاون آموزشی و پژوهشی رویان با بیان اینکه اکنون مرکز پروتئین های نوترکیب در پژوهشگاه رویان در حال فعالیت است گفت که احتمالا با توجه به تقاضای بیشتر و نیاز به حرفه ای شدن خدمات، این مرکز در سال آینده به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شود.
شاهوردی همچنین از فعالیت برای راه اندازی یک شرکت دانش بنیان خبر داد تا در سال آینده این شرکت فراورده های پروتئین های نوترکیب و فاکتورهای رشد را که تا سال 93 به صورت آزمایشگاهی مصرف می شد، در حد فراتر و حرفه ای تر تولید کند و در اختیار رویان و مراکز تحقیقاتی دیگر بگذارد.
** شبیه سازی حیوانات
معاون آموزشی و پژوهشی رویان اظهار کرد: پژوهشگران این پژوهشگاه در سال جاری به صورت حرفه ای تر وارد بحث شبیه سازی حیوانات شدند و برخی حیوانات راکه ظرفیت ژنتیکی مناسبی داشتند به منظور استفاده در صنعت دامپروری در دستورکار شبیه سازی قرار دادند. شاهوردی گفت: به عنوان نمونه تلاش شده است 'بز سانن' راکه یکی از نژادهایی است که به میزان زیادی شیردهی دارد و دارای قیمت پایین تری نسبت به نمونه های دیگر است و قیمت شیرش نیز ارزان تر از شیر گاو است، با روش های شبیه سازی و لقاح خارج از رحمی بتوان در زمان کمتر تعداد بیشتری از این نژاد را در کشور تولید کرد و در اختیار صنعت دامپروری قرار داد.
وی افزود: به این ترتیب کمک شایانی به اقتصاد خانواده ها به ویژه خانواده های روستایی و مسیر تهیه شیر و گوشت در کشور می شود.
شاهوردی گفت: پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی تاکنون توانسته اند 20 راس از این بزها را با استفاده از روش های کمک باروری و تکنیک های جدید و حدود 40 راس نیز با روش های معمولی تولید کنند به گونه ای که در حال حاضر گله ای شامل حدود 60 راس از این حیوان تولید شده است.
وی با ابراز امیدواری برای ورود این نمونه به صنعت دامپروری کشور، افزود: درحال حاضر به دنبال سرمایه گذاری هستیم که بتواند در قالب یک شرکت دانش بنیان این طرح پژوهشی را توسعه دهد.
** تولید فاکتور 9 با مصرف دارویی
شاهوردی خاطر نشان کرد: فاکتور 9 پیش از این در گرید آزمایشگاهی در جهاد دانشگاهی تولید شده بود و امسال نیز موفق شدیم آن را در گرید پایلوت تولید کنیم.
وی توضیح داد: در حال حاضر برای تولید فاکتور 9 به دنبال شرکت سرمایه گذار هستیم تا بتوانیم با طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم، ادامه کار را به منظور تولید در حجم بالاتر با هدف تولید دارو به یک شرکت دانش بنیان بسپاریم.
** درمان بیماران نابارور
شاهوردی یکی دیگر از اقدامات مهم این مرکز پژوهشی را توجه به بیماران نابارور دانست و گفت: جهاد دانشگاهی پس از تاسیس به موضوعات مهمی مانند سلول های بنیادی، درمان ناباروری و بیوتکنولوژی توجه کرده است و دراین زمینه با راه اندازی پژوهشگاه رویان در دهه هفتاد روند توسعه ای آغاز شد.
وی افزود: در دهه شصت بیماران نابارور برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند اما درحال حاضر کشور ما میزبان بیماران زیادی از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه به منظور ارایه خدمات پیشرفته درمانی است.
شاهوردی گفت: در صورتی که برنامه ریزی های صحیحی در زمینه ادامه این راه صورت گیرد، می توان از این طریق ارزآوری بسیار زیاد و در نهایت سربلندی برای کشور به ارمغان آورد چراکه هر بیماری که در ایران درمان می شود، می تواند مبلغی برای کشور ما باشد.
وی ادامه داد: سلول های بنیادی یکی از موضوعات روز دنیا است و جوانان و محققان کشور ما نیز به موقع این موضوع را شناسایی کردند و در قالب طرح های تحقیقاتی متعدد در این زمینه فعالیت می کنند.
شاهوردی گفت: در مراکز دیگر نیز این موضوع به عنوان یک حرکت جهادی در زمینه سلول های بنیادی دنبال شد و با حمایت های رهبر معظم انقلاب از موضوع سلول های بنیادی و تاکید ایشان بر اینکه نتایج این تحقیقات در جامعه منعکس شود، این موضوع تحقق یافت به گونه ای که در حال حاضر بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در مرحله اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.