انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران

نسخه‌ی کامل: عوامل تغذيه اي بروز «سارکوپنيا»
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گزارش"انجمن آرپی، لبر و اشتارگات در ایران" به نقل از پایگاه خبری سلامت،سارکوپنيا يا کم عضله اي(زوال عضله اسکلتي) به از دست رفتن توده عضلات اسکلتي بدن به دليل پيري گفته مي شود.به گفته برخي محققان انسان ها پس از ۲۵ سالگي هر سال نيم تا يک درصد از توده عضلاني خود را از دست مي دهند. اين امر به مرور باعث ناتواني در افراد مسن مي شود زيرا قدرت عضله نقش چشم گيري در پيش گيري از به خطر افتادن، شکستگي و آسيب هاي ديگر دارد. محققان عوامل تغذيه اي و تمرين هاي مقاومتي را براي حفظ توده عضله مهم مي دانند. از جمله عوامل تغذيه اي مهم در اين زمينه مي توان به موارد زير اشاره کرد.

*پروتئین:
 مصرف پروتئين در حفظ سلامت عضله نقش حياتي دارد. ميزان نياز روزانه پروتئين براي هر يک کيلوگرم وزن بدن، ۱ تا 1.2 گرم است.
اين ميزان براي سلامت استخوان و عضلات در افراد مسن که دچار اختلال در عملکرد کليوي نيستند، ايده آل است.


*ویتامینD:
در بسياري از مطالعات بر نقش اين ويتامين در توليد و حفظ عملکرد و توده عضله تأکيد شده است؛ ويتامين D از طريق قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به دست مي آيد اما در صورت نياز بايد از طريق مصرف مکمل ها تأمين شود.


*مصرف کم موادغذایی حاوی قلیا:
مصرف مواد غذايي حاوي اسيد در کنار مصرف کم سبزيجات و ميوه هاي حاوي قلياي کم مي تواند تأثير منفي روي حجم وعملکرد ماهيچه ها بگذارد. مصرف سبزيجات و ميوه بيشتر مي تواند براي عضله ها و استخوان ها مفيد باشد. ادله زيادي نيز نشان مي دهد که اسيدفوليک و ويتامين B12 نقش مهمي در بهبود قدرت و عملکرد عضله ايفا مي کند.