انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران
داروی قاچاق علت نابینایی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران (http://rpsiran.ir/forum/.)
+-- انجمن: اخبار و اطلاعات پزشکی و چشم پزشکی (http://rpsiran.ir/forum/./forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: اخبار گوناگون (http://rpsiran.ir/forum/./forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: داروی قاچاق علت نابینایی (/showthread.php?tid=3035)



22 بیمار بیمارستان رازی قربانی تزریق داروی آمریکایی شدند - سعیده - 1393 / 12 / 12

22 بیمار بیمارستان رازی قربانی تزریق داروی آمریکایی شدند

تزریق داروی فاسد امریکایی در بیمارستان رازی تهران ۲۲ بیمار این بیمارستان را تا سر حد نابینایی کشاند. به گزارش"انجمن آرپی، لبر و اشتارگات در ایران" به نقل از باشگاه خبرنگاران، با انتشار خبر داروی فاسد امریکایی در بیمارستان رازی تهران، نماینده وزارت بهداشت ساعاتی پیش در این بیمارستان حضور پیدا کرد و قول داد که هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری کند. گفتنی است، مردم تاکنون از طریق ارسال پیامک به باشگاه خبرنگاران در رابطه با این موضوع در ارتباط هستند و از تزریق این دارو در مراکز درمانی دیگر خبر دادند. تزریق داروی فاسد امریکایی در بیمارستان رازی تهران ۲۲ بیمار این بیمار را تا سر حد نابینایی کشانده اما هنوز معلوم نیست وخامت حال ۲۲ بیمار بیمارستان رازی تهران تا چه حد صحت داشته باشد. آنچه که شنیده ها حکایت می کند تزریق داروی آمریکایی فاسد، دو بیمار را در بخش های مختلف بیمارستان رازی تا سر حد نابینا شدن کشانده است.
براساس این گزارش، یکی از بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته چنین می گوید : صبح دیروز ساعت 7 صبح تحت عمل جراحی چشم قرار گرفتم و آمپولی به نام آواستین که گفتند آمریکایی هست بهم تزریق کردند و بعد از ترخیص دقیقا دیشب به شدت دچار عفونت شدید شدم و به بیمارستان بقیةالله مراجعه کردم و تا نیمه های شب تحت مراقبت بودم که دوباره در ساعات اولیه امروز به بیمارستان رازی مراجعه کردم و همچنان تحت نظرم و هم اکنون مجددا مرا برای جراحی دوباره راهی اتاق عمل می کنند و هیچ مسئولی نیز به این شرایط پاسخگو نیست و همانند من نیز دیروز 16 بیمار دیگر تحت جراحی و تزریق این آمپول قرار گرفتند و هم اکنون نیز دقیقا به شرایط من دچار شده اند و اکنون بلا تکلیفیم. همراه یکی از این بیماران قربانی که روز گذشته این دارو برای وی تزریق شده بود، گفت: آنچه ما از پزشکان بیمارستان شنیده ایم این است که تزریق این دارو برای رفع بیماری اختلالات شبکیه مصرف می شود و روند آن طبیعی و تزریق آن به صورت معمول از سوی پزشکان تجویز شده و می شود. وی افزود: اما فاسد بودن این دارو باعث بروز عارضه های جدی در این بیماران شده است.
این همراه بیمار که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: متأسفانه پزشکان بیمارستان رازی سر حوصله بیماران قربانی را به اتاق عمل برده و اقدامات درمانی را انجام می دهند و به درخواست های مکرر ما مبنی بر اورژانسی بودن وضعیت بیماران پاسخ نمی دهند. وی در پایان گفت: من و دیگر همراهان بیماران قربانی این اتفاق ترس از این داریم که بیمارانمان قبل از مداوا به نابینایی مبتلا شوند.



جمع‌آوری آمپول‌های آلوده پیوند قرنیه - سعیده - 1393 / 12 / 12

نابینایی 15بیمارباتزریق داروی آمریکایی

به گزارش"انجمن آرپی، لبر و اشتارگات در ایران" به نقل از قدس آنلاین، اوایل اسفندماه تعدادی از بیماران یکی از کلینیک‌های چشم‌پزشکی خصوصی تهران پس از تزریق داروی آواستین دچار درد شدند و هم اکنون نیز چشمان آنان هیچ روشنایی ندارد و نمی‌توانند جایی را مشاهده کنند.داروی تزریق شده علی رغم رسمی وقانونی بودنش باعث شد 21 چشم 15 بیمار بینایی خود را از دست بدهند. مدیرعامل این کلینیک در این باره به یکی از خبرگزاریها گفت: تزریق این داروی آمریکایی (آواستین) که از طریق رسمی و قانونی نیز تهیه شده است توسط یکی از متخصصان به‌نام (دکتر پ) که یکی از پزشکان ارزشی و خوب جامعه پزشکی است انجام شده و به‌احتمال زیاد این مشکل بر اثر دارو بوده است زیرا عوارض دارویی همیشه در چنین مواقعی مطرح است. داروی تزریق برای انجام ازمایشات دراختیار سازمان غذا ودارو قرار گرفت که در این باره حسین رستگار رئیس مرکز تحقیقات آزمایشگاهی غذا و دارو نیز در تشریح انجام آزمایشات روی این داروی آمریکایی گفت: در حال حاضر ویال‌های این دارو به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو انتقال یافته است و باید منتظر نتایج شد ولی مطمئناً در صورت هر گونه مشکل در این دارو با نمایندگی کارخانه سازنده برخورد جدی صورت می‌پذیرد و اگر مشکل از جای دیگر بود نیز به‌صورت قانونی به این امر رسیدگی خواهد شد.

* پیگیری وزارت بهداشت تعطیلی موقت اتاق عمل*

درهمین خصوص رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از پیگیری و رسیدگی وزارت بهداشت نسبت به مشکل بیمارانی که در یک مرکز چشم پزشکی خصوصی بر اثر تزریق نوعی دارو دچار مشکل چشمی شدند، خبر داد. عباس زارع نژاد از پیگیری و رسیدگی مشکل بیماران چشمی در یک مرکز درمانی خصوصی چشم پزشکی خبر داد و اظهار داشت: سازمان غذا و دارو در این زمینه ورود کرده است و با جمع آوری نمونه‌های لازم نتایج را به زودی اعلام می‌کند. در این راستا شنیده شده است که فعالیت اتاق عمل این مرکز خصوصی چشم پزشکی نیز تا مشخص شدن نتایج نهایی متوقف شده است.

*علت قطعی شنبه اعلام می شود*

نهایتا امروز رئیس سازمان غذا و دارو درباره نابینایی تعدادی از بیماران پس از تزریق داروی اوستین گفت: علت این حادثه آلودگی محیط و محل تزریق یا آلودگی دارویی بوده است اما علت قطعی آن تا ۳ روز دیگر اعلام می‌شود. رسول دیناروند درباره علت نابینایی 21 چشم 15 بیمار بعد از تزریق داروی اوستین در یک کلینیک چشم‌پزشکی در تهران گفت: این عارضه برای 15 بیمار این مرکز رخ داده است و 21 چشم این بیماران پس از تزریق این دارو دچار نابینایی شده است. وی ادامه داد: این عارضه برای بیماران مبتلا به AMD که مشکل بینایی دارند رخ داده است؛ داروی اوستین اساساً یک داروی ضد سرطان است که برای این بیماران که دچار ناراحتی عروق خونی هستند کاربرد دارد و این دارو از نابینایی افراد مبتلا به این بیماری جلوگیری کرده و برای افرادی که به علت کهولت سن در معرض خطر کوری قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مشکلی که در این حادثه وجود دارد این است که از یک ویال دارویی برای 10 تا 15 نفر استفاده می‌کنند که ممکن است آلودگی سرنگ،‌ آلودگی محیط تزریق یا آلودگی دارو در مورد این حادثه نقش داشته باشد بنابراین باید هنگام تزریق مراقبت کنند که آلودگی منتقل نشود.
دیناروند اضافه کرد: احتمال آلودگی دارو در مسیر تولید یا نگهداری را رد نمی‌کنیم اما براساس بررسی‌های انجام شده احتمال انتقال عفونت هنگام تزریق دارو بیشتر است چون ورود عفونت در بین این بیماران اثبات شده است فعلاً ما به دنبال این هستیم که منشا انتقال آلودگی کجاست یعنی در خود دارو است یا آلودگی محیطی هنگام تزریق دارو به چشم، رخ داده است. دیناروند گفت: فعلاً نمی‌توانم قطعا اعلام کنم که دارو آلوده بوده یا آلودگی محیطی بوده است چون بررسی دقیق این موضوع 2 تا 3 روز آینده زمان می‌برد. وی افزود: این عارضه برای 21 چشم 15 بیماری که 2 روز پیش به یک کلینیک چشم‌پزشکی در ایران مراجعه کرده‌اند رخ داده است و امیدواریم عارضه جدی نباشد و با درمان به موقع این بیماران بینایی خود را به دست آورند.



[برش] جمع‌آوری آمپول‌های آلوده پیوند قرنیه - صدف - 1393 / 12 / 16

جمع‌آوری آمپول‌های آلوده پیوند قرنیه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمع‌آوری آمپول‌های آلوده استفاده شده در برخی کلینیک‌های پیوند قرنیه خبر داد و گفت: دستور داده‌ام که برای دو ماه آینده دارو از منابع مطمئن و با هزینه کمتر وارد شود. به گزارش "انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران" به نقل از ایسنا سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه کنگره ملی شهدای دانشجو در دانشگاه تهران، در جمع خبرنگاران با اشاره به پیگیری های صورت گرفته درباره منشاء ورود آمپول های آلوده در کلینیک های پیوند قرنیه گفت: در رابطه با عفونت های چشمی تیمی مشخص شده که در بیمارستان لبافی نژاد و فارابی و نیز در همان مراکزی که این بیماران عمل شده اند، کارهای آنان در دست انجام است؛ این تیم ویژه را آماده کرده ایم که هم از نظر دارو و هم از نظر عملکرد کلینیک ها بر روند درمان که بسیار مهم است، موضوع را بررسی کنند و پیشگیری کنند که سایر مراکز از داروهایی که اصالت ندارند، استفاده نکنند.
قاضی زاده ادامه داد: با جدیت در حال پیگیری این مشکل هستیم و طی امروز و فردا جزئیات آن معلوم می شود.وی افزود: از همه کسانی که در این جریان آسیب دیدند، حمایت می کنیم و تحت عمل جراحی قرار خواهند گرفت؛ در عین حال اعلام شده که اگر مراکز درمانی از اصالت دارو مطمئن نیستند و دارو را از مراکز قاچاق تهیه کرده اند، دیگر از این دارو استفاده نکنند.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دستور داده ام که برای دو ماه آینده وزارتخانه دارو را از منابع مطمئن و با هزینه کمتر وارد کشور کند و مراکز درمانی را موظف کنند که از این داروها استفاده کنند.قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی افرادی را که سودجویی کرده و با جان مردم بازی می کنند، شناسایی کرده اند؛ برخی از آنها دستگیر شده اند یا دستگیر می شوند و در هر صورت همه جزئیات اعلام می شود.وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت جمع آوری این آمپول ها از بازار گفت: دستگاه های نظارتی به موضوع مسلط هستند و ظرف یکی دو روز آینده نتایج بررسی ها مشخص می شود.



داروی قاچاق علت نابینایی - صدف - 1393 / 12 / 16

رییس سازمان غذا و دارو گفت: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که علت نابینایی 15 بیمار در اثر تزریق دارو در یکی مراکز چشم پزشکی خصوصی تزریق داروی قاچاق بوده است.
به گزارش "انجمن حمایت ازبیماران چشمی آرپی،لبر و اشتارگات در ایران "به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان از اعلام نتایج بررسی‌های مربوط به آسیب چشمی 15 بیمار مربوط به چند روز گذشته در یکی از مراکز خصوصی خبر داد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در این مرکز داروهای مورد استفاده داروهای اصلی بودند که هیچ نوع آلودگی نداشتند اما مدارکی پیدا شده که نشان می‌دهد این مرکز از مبادی غیر مجاز نیز خرید دارو داشته است.
وی ادامه داد: در یک مرکز دیگر هم در کنار نمونه‌ی داروهای اصلی و مجاز داروهای تقلبی هم پیدا شده است که از مبادی غیر مجاز خریداری شده است.
دیناروند با بیان اینکه با دستور وزیر بهداشت رسیدگی به بیماران به طور جدی در حال پیگیری است عنوان کرد: تمام تلاشمان این است از آسیب بیشتر به بیماران آسیب دیده جلوگیری شود البته حال برخی از آنها خوب نیست و نمی‌توانیم بینایی آنها را به آنها برگردانیم.
وی تأکید کرد: طبق بخشنامه وزارت بهداشت به کلیه دانشگاهها ابلاغ شده از تمامی مراکز چشم پزشکی بازدید شود همچنین مراکزی که از مبادی غیر قانونی خرید دارو داشته‌اند با آنها به شدت برخورد می‌شود و مراکزی که امکان تزریق استریل دارو نداشته باشند اجازه تزریق دارو از آنها گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: برای ساماندهی پخش داروهای چشم پزشکی یک شرکت پخش مجاز اعلام شده تا به تمامی مراکز چشم پزشکی دارو را با قیمت مناسب تحویل دهد.
دیناروند با اشاره به اینکه پروتکل تزریق این دارو ظرف یکی دو روز آینده به دانشگاهها ابلاغ می‌گردد، تصریح کرد: بیماران می‌توانند برای احقای حق خود به دادسرای جرائم پزشکی مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه‌ی درمان این چند بیماری که دچار آسیب چشمی شده‌اند به دستور وزیر بهداشت پرداخت می‌گردد.