1393 / 6 / 9، 11:01 صبح
باسلام
دوست عزیز همانطور که از طاهر این دو وازه پیداست قسم دروغ با شهادت دروغ متفاوت است یک وقت شما کاری را انجام نداده اید ویا داده اید و سند ومدرکی برای اثبات ادعای خود نداریددر برخی از این موارد قانونگدار قائل به این شده اند پس از بررسی های لازم وتحقیقات لازم در صورتی از هیچ طریقی(کارشتاسی. شهادت شهود اظلاع مظلعین پزشک معتمد وقانونی و...............) ادعا قابل اثبات نبود بر قاضی لازم می اید که بوسیله سوگند فصل خصومت کند .اما در نظر بگیرد حادثه ای را شما شاهد قضیه بوده اید ودو طرف به محکمه مراجعه میکنند ویکی از ظرفین به شهادت شما استناد میکند که در اینجا شما برای ادای شهادت به دادگاه احضار خواهید شد ودر انجا انچه را که مشاهده کرده اید باید بیان کنید وبیان میکنید در نهایت صداقت اما گاهی پیش می اید که بعضی افراد شاهد قضییه ای نبوده اند ویا شاهد جزییات قضیه نبوده اند وبه نفع یکی از طرفین شهادت دروغ در محضر دادگاه ارائه میدهند ودادگاه براساس شهادت دروغ رای صادر میکند وحتما حقی ضایع خواهد شد وحتی گاهی سری بر دار خواهد رفت که این شهادت دروغ دادن هم در ایات وروایات وهم در اصول دادرسی جرم وگناهیست نابخشودنی .. اما تصور کنید جایی را که شما شاهد قضیه نبوده اید ودر دادگاه با قسم دروغ ادای شهادت میکند در اینجا هم شهادت دروغ حادث شده وهم قسم دروغ ... بنابراین شهادت وقسم دروغ در یک موضوع وجود دارد به صورت جدا هم وجود دارد وقابل تصور ووقوع میباشدو تفاوت دارنداز لحاظ حدوثی و معنای ولفظی اما بحث مجازات طبق ماده 649 قانون مجارات اسلامی مصوب سال 1392 هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه اوشده است سوگند دروغ یاد کند به 6 ماه تا 2سال حبس محکوم خواهدشد وطبق ماده 650 هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به 3ماه ویک روز تا 2سال حبس ویا به یک میلیون وپانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد البته طبق تبصره این ماده مجازات مدکور علاوه بر مجازاتی است که در حدود وقصاص ودیات برای شهادت دروغ امده و منظور از حدود حد قدف است ومنظوذر از کیفر مقرر در قصاصر مخصوص شهادت کدبی است که مستند حکم دادگاه بوده وبه واسطه ان از مشهود علیه قصاص گرفته شده است در واقع باشهادت دروغ کسی قصاص شود که در این دو مورد حد بر کسی که شهدت دروغ داده جاری میشود وقصاص یا دیه ویا جبران خسارت شخصی که بخاطر دروغ شاهد قصاص شده گرفته میشود بنابراین هر دو مجازات باهم خواهد یود
دوست عزیز همانطور که از طاهر این دو وازه پیداست قسم دروغ با شهادت دروغ متفاوت است یک وقت شما کاری را انجام نداده اید ویا داده اید و سند ومدرکی برای اثبات ادعای خود نداریددر برخی از این موارد قانونگدار قائل به این شده اند پس از بررسی های لازم وتحقیقات لازم در صورتی از هیچ طریقی(کارشتاسی. شهادت شهود اظلاع مظلعین پزشک معتمد وقانونی و...............) ادعا قابل اثبات نبود بر قاضی لازم می اید که بوسیله سوگند فصل خصومت کند .اما در نظر بگیرد حادثه ای را شما شاهد قضیه بوده اید ودو طرف به محکمه مراجعه میکنند ویکی از ظرفین به شهادت شما استناد میکند که در اینجا شما برای ادای شهادت به دادگاه احضار خواهید شد ودر انجا انچه را که مشاهده کرده اید باید بیان کنید وبیان میکنید در نهایت صداقت اما گاهی پیش می اید که بعضی افراد شاهد قضییه ای نبوده اند ویا شاهد جزییات قضیه نبوده اند وبه نفع یکی از طرفین شهادت دروغ در محضر دادگاه ارائه میدهند ودادگاه براساس شهادت دروغ رای صادر میکند وحتما حقی ضایع خواهد شد وحتی گاهی سری بر دار خواهد رفت که این شهادت دروغ دادن هم در ایات وروایات وهم در اصول دادرسی جرم وگناهیست نابخشودنی .. اما تصور کنید جایی را که شما شاهد قضیه نبوده اید ودر دادگاه با قسم دروغ ادای شهادت میکند در اینجا هم شهادت دروغ حادث شده وهم قسم دروغ ... بنابراین شهادت وقسم دروغ در یک موضوع وجود دارد به صورت جدا هم وجود دارد وقابل تصور ووقوع میباشدو تفاوت دارنداز لحاظ حدوثی و معنای ولفظی اما بحث مجازات طبق ماده 649 قانون مجارات اسلامی مصوب سال 1392 هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه اوشده است سوگند دروغ یاد کند به 6 ماه تا 2سال حبس محکوم خواهدشد وطبق ماده 650 هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به 3ماه ویک روز تا 2سال حبس ویا به یک میلیون وپانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد البته طبق تبصره این ماده مجازات مدکور علاوه بر مجازاتی است که در حدود وقصاص ودیات برای شهادت دروغ امده و منظور از حدود حد قدف است ومنظوذر از کیفر مقرر در قصاصر مخصوص شهادت کدبی است که مستند حکم دادگاه بوده وبه واسطه ان از مشهود علیه قصاص گرفته شده است در واقع باشهادت دروغ کسی قصاص شود که در این دو مورد حد بر کسی که شهدت دروغ داده جاری میشود وقصاص یا دیه ویا جبران خسارت شخصی که بخاطر دروغ شاهد قصاص شده گرفته میشود بنابراین هر دو مجازات باهم خواهد یود