قران و خواص اذکار و ادعیه
|
1393 / 9 / 24، 09:53 عصر,
|
|||
|
|||
آیه الکرسی و ظهور
(بسم الله الرحمن الرحیم) یکی از آیاتی که کمتر به ان دقت شده است آیةالکرسی است. باتوجه به اینکه ریشه اصلی تفکر مهدویت در قرآن در بیش از یکصد آیه بیان شده است، لزوم توجه به آیات مهدوی بیش از پیش احساس می شود، درحالی که در تفسیر این آیات، روایات فراوانی بر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که بنابر آنها، حکومت امام مهدی(عج) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است که در قرآن به آن بشارت داده شده است. یکی از آیاتی که این موضوع در آن به کار رفته شده و کمتر به آن دقت شده است آیت الکرسی می باشد در این مجال بر آنیم که در مورد این آیه و محوریت این موضوع مطالبی را بیان کنیم. آیة الکرسی «ایه 255 سوره بقره است»، علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان درباره ایة الکرسی میفرماید:ایة الکرسی،از صدر اسلام مشهور بوده، در زمان رسول خدا (ص) و حتی از زبان آن جناب به این نام بیان میشد، همچنان که این نامگذاری در روایات وارده از آن جناب و از اهل بیت(ع) و از صحابه به چشم میخورد و این احترام،بدون جهت نبوده، بلکه بخاطر معارف دقیق و لطیفی است که در این ایه آمده و آن عبارت است از: توحید خالصی که جمله «اللّه لا اله الا هو…» بر آن دلالت دارد و همچنین «قیمومیت مطلقهای» که در آن آمده و … (1) آیهالکرسی در واقع مجموعهای از توحید و سپاس جمال و جلال خداست که اساس دین را تشکیل میدهد چون تمام مراحل دین با دلیل عقل قابل اثبات است و نیازی به اجبار و اکراه نیست که در این آیه میفرماید در قبول دین اجباری نیست زیرا راه درست از بیراهه آشکار شده است البته برخی معتقدند این اجبار و اکراه در دین نیست مربوط به امور تکوینی است نه تشریعی یعنی خدا انسان را تکوینا مختار خلق کرده است اما در حوزه تشریع انسان موظف است به دین حق ایمان آورده و از آن تبعیت کند. این آیه مصادیق مختلفی میتواند داشته باشد، همانطور که همه آیات قرآن که در آن مصادیقی ذکر شده این آیه نیز اینگونه است یعنی قابل انطباق بر مصادیق مختلفی میباشد، بزرگترین مصداق آیه که در روایات به آن اشاره شده اهل بیت پیامبر میباشد، مثلا پیامبر در حدیثی به امام علی(ع) فرمودند تو عروهالوثقی هستی. همچنین در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند عروهالوثقی یعنی ولایت امام علی(ع) و ائمه بعد از او. در عصر فعلی ما این نور وجود امام عصر(عج) است، به واسطه این نور مۆمنان هدایت میشوند و هر امری خلاف این نور ظلمت است. انسان مۆمن را از طریق هدایت به آتش جهنم خواهد کشانید، آنان که ولایت امام را پذیرفتند کارهایشان رنگ خدایی پیدا میکند، برای خود رهبری الهی برمیگزینند، همچنین راهشان روشن است، آیندهشان معلوم و به کارهایشان دلگرم هستند چون از نور ایمان برخوردارند از آن طرف طاغوت در روایات ما به کسانی که حق آل پیامبر را غصب کردند، اطلاق شده است، کسانی که با آنها دشمنی کرده و مردم را از طریق هدایت اهل بیت(ع) به ضلالت و گمراهی کشاندند. باید توجه داشت که حقیقت اهل بیت(ع) یکی از آنها یک نور واحدند و هرچه در امور امامی گفته شده در مورد امام بعد نیز گفته خواهد شد، بنابراین در عصر ما امام زمان(عج) مصداق کامل عروه الوثقی میباشد که انسانها از طریق او به خدا میرسند. نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که اگر به امام ریسمان الهی گفته شده بود به این جهت است که یک طرف امام به دست خداست و یک طرف نیز همان وجود بشری امام است که ما در محضر او هستیم اما امام به مثابه ریسمانی محکم است که بین ما و خدا قرار گرفته است و به مۆمنان امر شده است که با تا تمسک و توسل به این ریسمان از آن حرکت کرده و به آن طرفی که به محضر خداست، برسند؛ همانطور که قرآن نیز اینگونه است. در اینجا سۆالی مطرح است که هدایت باید به وسیله نور باشد، قرآن فرمود خدا به واسطه نورش هر کس را بخواهد هدایت میکند، پس چگونه هدایت از طریق امام انجام میشود. در جواب باید بگوییم که این نور در احادیث ما به وجود مقدس خلیفهالله و انسان کامل اطلاق میشود. در آیه مورد بحث این نور در احادیث به آلپیامبر اطلاق شده است و ظلمات را دشمنان آن دانستهاند. آیهالکرسی در واقع مجموعهای از توحید و سپاس جمال و جلال خداست که اساس دین را تشکیل میدهد چون تمام مراحل دین با دلیل عقل قابل اثبات است و نیازی به اجبار و اکراه نیست که در این آیه میفرماید در قبول دین اجباری نیست زیرا راه درست از بیراهه آشکار شده است البته برخی معتقدند این اجبار و اکراه در دین نیست مربوط به امور تکوینی است نه تشریعی یعنی خدا انسان را تکوینا مختار خلق کرده است اما در حوزه تشریع انسان موظف است به دین حق ایمان آورده و از آن تبعیت کند در روایات دیگری از امام صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند در این آیه خدا میفرماید آنها را خارج میکنم از ظلمات گناهان به نور توبه و مغفرت به خاطر اینکه آنها تحت ولایت امام عادل از جانب خدا هستند و کسانی که از نور به سمت ظلمت رفتند کسانی هستند که تحت امام ظالمی بودند که از طرف خدا نبود، آنها خارج شدند به امامت امامان ظالم از نور اسلام به سمت کفر، پس واجب شد بر آنها آتش. در عصر فعلی ما این نور وجود امام عصر(عج) است، به واسطه این نور مۆمنان هدایت میشوند و هر امری خلاف این نور ظلمت است. انسان مۆمن را از طریق هدایت به آتش جهنم خواهد کشانید، آنان که ولایت امام را پذیرفتند کارهایشان رنگ خدایی پیدا میکند، برای خود رهبری الهی برمیگزینند، همچنین راهشان روشن است، آیندهشان معلوم و به کارهایشان دلگرم هستند چون از نور ایمان برخوردارند و خدا اجر مسلمین را ضایع نمیکند، تنهایی در زندگی برای آنها تلخ است چون میدانند تحت نظر اماماند و همه چیز غیر از او را کوچک میشمارند و آنها راهی را جز راه خدا قبول نمیکنند چون متمسک به سبیلالله شدهاند. پی نوشت: 1ـ (ترجمه تفسیرالمیزان،ج1،ص 513) |
|||
8 کاربر به خاطر ارسال این پست از مصطفی تشکر کردهاند: ملیحه, مرضیه, محمد81, محمد حسین, طاها, سوزان, روحان, بهزاد |
1393 / 9 / 28، 03:58 عصر,
|
|||
|
|||
دعا برای تعجیل فرج، غم و اندوه مصیبت را کاهش می دهد
(بسم الله الرحمن الرحیم) آثار دعا برای امام آن است که او برای دعاکننده دعا می کند، پس دعای آن جناب سبب برطرف گشتن غم و اندوه دعاکننده می شود، چرا که امام در اندوه دوستانش اندوهگین شده و برای آنها دعا می کند. مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیتاللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیةاللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزونتر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مىشود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است. اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مىنویسد: "چون ما نمىتوانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مىباشد." هنگام وارد شدن غم و اندوه چون ازجمله آثار و نتایج دعا برای آن حضرت آن است که: او درباره دعا کننده دعا می نماید پس دعای آن جناب سبب زایل شدن و برطرف گشتن غم و اندوه دعا کننده می شود چرا که امام در حزن و اندوه دوستانش اندوهگین می شود و بی تردید در آن هنگام برای آنها دعا می کند. پس شایسته است که دوستانش به او تاسی جویند و اقتدا نمایند و برای برطرف شدن هم و غمش دعا کنند به اضافه اینکه گاهی هم و غم آن جناب مایه هم دوستانش می گردد و در این هنگام دعا برای او بیشتر تاکید می یابد. و می توان برای این مطلب تایید گرفت از فرموده آن جناب در توقیعی که پیشتر آوردیم: "و اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم" یعنی اینکه این دعا سبب فرج و گشایش امر شما می شود و موجب راحتی شما از هر گونه شدت و غم می گردد. در سختی ها و گرفتاری ها شایسته است در مواقع سختی و گرفتاری برای تعجیل فرج آن حضرت بسیار دعا کرد به چند وجه: اول:اینکه مایه دعای آن جناب می شود. دوم: اینکه سبب دعای فرشتگان می گردد زیرا آنها درباره کسی که در حق مومن غایب دعا کند دعا می نمایند و دعای آنها ان شاالله به اجابت می رسد. سوم: فرموده آن حضرت "و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که همان فرج شماست. چهارم: اینکه دعا برای آن حضرت گونه ای از توسل به اوست و آن بزرگوار وسیله نجات از سختی ها و بلیات است. » پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج) |
|||
7 کاربر به خاطر ارسال این پست از مصطفی تشکر کردهاند: ملیحه, محمد81, محمد حسین, فرید, سوزان, بهزاد, اراز |
1393 / 9 / 29، 08:31 عصر,
|
|||
|
|||
طب مدرن با يك آيه قرآن !!
(بسم الله الرحمن الرحیم) امروزه اگر از اكثر پزشكان مسلمان نيز در مورد توصيه هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام پيرامون حوزه سلامت سؤالي شود، يا اظهار بي اطلاعي مي كنند (كه البته اين بهترين حالت ممكن است) و يا امور ديني را مبري از حوزه سلامت مي دانند امروزه پيروي از افكار و منش اهل كتاب (غرب) با توجه به ايجاد دهكده جهاني يهودي امري عادي و حتي پراهميت جلوه مي كند. اين پيروي بدون تعقل تا بحدي است كه مي توان گفت غفلت از تفكر اهل كتابي (غربي) نوعي تجدد و بي عقلي محسوب مي شود و اين در حالي است كه قرآن كريم در بيش از هزار آيه به معرفي اهل كتاب و تبعات پيروي از ايشان متذكر شده است. اما يك سوال : آيا طب مدرن را كه بدون بهره گيري از معارف الهي و براساس تفكري اومانيستي پايه ريزي شده و تنها مبتني بر آزمايش و خطاست را مي توان بعنوان الگوي عملي و علمي در درمان قرار داد؟ تعريف متفكران غربي از علم چيست و آيا دين مبين اسلام نيز تعريفي صحيح، پايدار، غيرقابل نقد براي موافق و مخالف از علم ارائه نموده است؟ (مراجعه شود به احاديث و روايات متعدد اهل بيت عليهم السلام در تعريف علم) و يك سؤال مهمتر اينكه : طبي كه تمامي كتب مرجع آن مملو از واژه هاي " احتمالا" ، "شايد" ، "ممكن است" مي باشد، (كافي است اصول طب داخلی هاریسون را نگاهي بياندازيد) چگونه مي تواند مرجع مناسبي براي درمان قطعي بيماريها باشد؟ براي پاسخ به اين سوالات مي توان به استدلالات متعددي از قرآن كريم و روايات اهل بيت عليهم السلام پيرامون خط فكري حاكم بر طب مدرن ،اهداف و نقاط ضعف بي شمار اين طب متوسل شد. اما در اينجا تنها به يك پاسخ قرآني بسنده مي كنيم كه هر آيه كلام الله بسنده مي كند اهل عقل و علم واقعي را : وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یضِلُّوكَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یخْرُصُونَ اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی مینمایند، و تخمین و حدس (واهی) میزنند. إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ یضِلُّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه گشتهاند، آگاهتر است؛ و همچنین از کسانی که هدایت یافتهاند. سوره مباركه انعام – آيه 116 و 117 اصل اساسي طب مدرن مبتني بر همين اشاره قرآني است. اين طب كه ساخته و پرداخته تفكرا ت شيطاني يهوديان مي باشد، "گمان" و "ظن" را بعنوان علم و با نام علمي بودن به مردم دنيا القاء نموده و مبالغ كلاني را به جيب سرمايه داران يهودي شركتهاي داروسازي روانه مي كند. البته بماند كه حتي همين ادعاي آزمايشات و تحقيقات متعدد دارويي نيز در اكثر مواقع دروغي بيش نيستند و تنها براي مهيا كردن منافع سران يهودي اين شركتها و اجراي طرح جهاني مرگ خاموش غيريهوديان انجام مي شوند. پزشكان مسلمان نيز ! تنها فراگرفته اند تا گوش بفرمان مقالات و پژوهشهاي وارداتي كمپاني هاي بزرگ تجاري و نه علمي باشند. و اين درد بزرگ بعلت دوري از توصيه پيامبر خاتم صلي الله عليه و اله، و دور، كهنه و قديمي خواندن توصيه هاي قرآن كريم و اهل بيت عليهم السلام است. امروزه اگر از اكثر پزشكان مسلمان نيز در مورد توصيه هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام پيرامون حوزه سلامت سؤالي شود، يا اظهار بي اطلاعي مي كنند (كه البته اين بهترين حالت ممكن است) و يا امور ديني را مبري از حوزه سلامت مي دانند و معتقدند كه دين تنها وسيله ارتباطي روحي با خالق محسوب شده و كاربرد چنداني در زندگي ندارد. در حاليكه حوزه اي را نمي توان يافت كه اسلام در آن حوزه تدبير ننموده باشد . ضمن اينكه اين يك دليل روشن عقلي است كه يك دين جامع بايد توانائي جامعيت در تمامي حوزه هاي بشري را دارا باشد. اين يك درد خانمان سوز است كه همه ما عادت كرده ايم به مشابهت سازي و تقليد بي چون و چرا از اهل كتاب (بهترين مرجع جهت شناخت اصول و مباني فكري ايشان بيش از 1000 آيه قرآن كريم است) و به ندرت مي توان شخصي را يافت كه امور ديني را در حوزه سلامت خود و خانواده دخيل بداند. و در انتها علامه مجلسی رحمةالله علیه در كتاب گرانقدر بحارالانوار راجع به بركت رجوع مؤمنین به كلام ائمه علیهمالسّلام در موضوع اخبار طبی مینویسد: بعضی از داروهای طبالنبی و طبالائمه علیهمالسّلام ممكن است مناسبتی با بیماری نداشته، اما وقتی شخص با ایمان و مخلص آن را مصرف میكند، از آن سود میبرد، نه به جهت خاصیت و طبع آن بلكه به خاطر توسل به كسی كه این دارو از وی صادر شده و یقین و خلوص نیتی كه دارد، چنانكه بعضی با تربت امام حسین علیهالسّلام شفا مییابند. و من با جماعتی از شیعیان مخلص مأنوسم كه در مدار علم و معالجاتشان اخبار روایت شده از ائمه علیهم السلام است و بی آنكه به طبیب مراجعه كنند بدنی سالمتر و عمری طولانیتر از كسانی دارند كه به اطباء و معالجین مراجعه میكنند. (بحارالانوار، ج59، ص76) توسل به كلام آسمانی ائمه اطهار عليهم السلام آنقدر اثربخش است كه فارغ از اينكه داروی ذكر شده در روايت چه باشد و چه اثری بر آن مترتب باشد، به تنهايی شفابخشی ميكند! و اين يكی از بركاتی است كه به واسطه نشر علوم اهل بيت در جامعه، نصيب مردم ميگردد و يكی از دلائل ضرورت احياء طب جامع اسلامی همين نكته است كه فضای جامعه به واسطه احياء اين علم به انوار معارف آل الله روشن ميگردد و بركات حاصل از آن بالاتر از هر سياستی برای امت اسلام آينده سازی ميكند. (1) الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ آن هايی كه به سخنان گوش فرا می دهند و از بهترين آن ها پيروی می كنند، اينانند كسانی كه خدا هدايتشان كرده و ايشانند خردمندان (سورۀ زمر/ آيۀ ۱۸) ميرزائي – پايگاه جامع اطلاع رساني امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف » پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج) |
|||
7 کاربر به خاطر ارسال این پست از مصطفی تشکر کردهاند: ملیحه, مرضیه, محمد81, محمد حسین, فرید, سوزان, اراز |
1393 / 10 / 1، 12:36 صبح,
|
|||
|
|||
گفتن ذکر «بسم الله الرّحمن الرّحیم» چه ثوابهایی دارد؟
(بسم الله الرحمن الرحیم) درباره فضیلت و آثار ذکر «بسم الله الرّحمن الرّحیم»، روایات مختلفی نقل شده که در اینجا به بیان تعدادی از آنها که از پیامبر اسلام(ص) منقول است، بسنده میشود: 1. «هر کس میخواهد که خداوند، او را از نگهبانانِ نوزدهگانه دوزخ نجات دهد، "بسم اللّه الرّحمن الرّحیم" را بخواند؛ زیرا این ذکر، نوزده حرف است، تا خداوند، هر حرفى از آنرا سپر او در برابر یکى از آن نگهبانان دوزخ قرار دهد».[1] 2. «کسی که "بسم اللَّه الرَّحمن الرَّحیم" را بخواند، خداوند به هر حرف چهار هزار حسنه برای او مینویسد، چهار هزار گناه او را پاک میکند و چهار هزار درجه او را بالا میبرد».[2] 3. «زمانی که معلم، به شاگردش یاد دهد که بگوید: "بسم اللَّه الرَّحمن الرَّحیم" و شاگرد نیز بگوید؛ خداوند آن شاگرد، پدر و مادرش و معلم را از آتش جهنم نجات خواهد داد».[3] 4. «زمانی که شخصی در موقع خواب، بگوید: "بسم اللَّه الرَّحمن الرَّحیم" خداوند به فرشتگان میگوید تا صبح برایش حسنات بنویسید».(4) [1]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 42، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بیتا. [2]. جامع الأخبار، ص 42؛ بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 99، تهران، بنیاد بعثت، چاپ اول، 1416ق. [3]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 6، ص 169، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق. [4]. جامع الأخبار، ص 42. |
|||
6 کاربر به خاطر ارسال این پست از مصطفی تشکر کردهاند: ملیحه, محمد81, محمد حسین, فرید, سوزان, اراز |
1393 / 10 / 3، 09:15 صبح,
|
|||
|
|||
ذکر لاحول و لا قوه الا بالله و تأثیرات گرانبهایش
اذکاری هستند که بسیار توصیه شدهاند، و اینها علاوه بر آن که باعث غفلتزدایى از انسان مىشوند، معارف الهى را نیز به ما آموزش مىدهند و ره توشه معرفتى مسافران به سوى خدا را فراهم مىکنند، و ذکر شریف «لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظیم» از گنجینههاى آسمانی میباشد که تاکید بسیار برآن شده است. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) این ذکر لاحول و لا قوه الا بالله ( هیچ نیرو وحرکتی نیست مگر به جزء خدا) را ذکر فرشتگان حامل عرش معرفى کرده است. امام صادق (ع) فرموده است: «هرگاه از قدرتمند، یا چیز دیگری ناراحت و اندوهناک شدید، ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» را زیاد تکرار کنید، زیرا این ذکر کلید گشایش هرگونه گرفتاری و ناراحتی است، و گنجی است از گنجهای بهشت.»و نیز فرمود: «هرگاه غم و اندوه فراوان و پی در پی به شما روی آورد، باید جمله «لا حول و لا قوه الا بالله» را تکرار کنید.» رسول اکرم (ص) فرمود: «ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» نود و نه درد را شفا می دهد که ساده ترین آنها اندوه است.» و نیز فرمود: «در شب معراج ابراهیم خلیل بر من گذر کرد و گفت: به امتت امر کن در بهشت، بسیار درخت نمایید که زمینش وسیع و خاکش پاک است.» گفتم «نشاء بهشت» چیست؟ پاسخ داد: «لا حول و لا قوه الا بالله» امام صادق(علیهالسلام) فرمودند: آن کس که هزار بار بگوید «لاحول ولا قوة الا بالله» خداى تعالى زیارت کعبه را روزىاش خواهد نمود و اگر مرگش نزدیک باشد، خدا آن را به تاخیر خواهد انداخت تا حج را روزىاش سازد. از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده که فرمود: هر گاه نماز صبح و مغرب را خواندى، هفت بار بگو: “بسم الله الرحمن الرحیم، لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظیم” زیرا هر کس آن را بگوید، به او جنون و جذام و برص و هفتاد نوع از انواع بلایا نرسد. امام رضا(علیهالسلام) فرمود: هر کس پس از نماز صبح صد بار بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم، لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظیم»؛ به اسم اعظم خدا از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیکتر شده و به راستى که در مدار اسم اعظم قرار گرفته است. پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) در روایتى درباره آداب و اذکار بیرون آمدن از خانه چنین فرمودند: کسى که هنگام خروج از منزل بگوید بسم الله الرحمن الرحیم دو فرشته مىگویند: هدایت شدى و اگر بگوید لا حول و لا قوة الا بالله مى گویند: حفظ شدى و اگر بگوید توکلت على الله مى گویند: بىنیاز شدى. از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: شیطان بر دو قسم است: شیطان جنى، که با گفتن «لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظیم» از شما دور مىشود و شیطان انسى، که با فرستادن صلوات بر محمد و آلش «اللهم صل على محمد و آل محمد» از شما دور مىشود. از حضرت رسول (ع) روایت است که هر که هر روز ۱۰ مرتبه بگوید بِسمِ الله الرَحْمنِ الرَحیمِ، لاحَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِالله اَلعَلِیِّ العَظیمِ از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر تولد شده و خدا دفع کند از او هفتاد بلا را وبلاگ دعاهای مجرب
اللهمّ اشفِ کلّ مریض
|
|||
6 کاربر به خاطر ارسال این پست از محمد81 تشکر کردهاند: ملیحه, محمد حسین, ماهان, فرید, سوزان, اراز |
1393 / 10 / 27، 05:21 عصر,
|
|||
|
|||
امید بخشترین آیه قرآن طبق آیه 114 سوره هود آمده است که «و اَقِمِ الصَّلوه طَرَفَیِ النَّهار و زُلَفاً مِنَ اللّیلِ اِنَّ الحَسَنات یُذهِبنَ السِّیئات ذالک ذِکری للذّاکرینَ، و نماز را در دو طرف روز (اول و آخر) و اوایل شب بپادار (زیرا) به درستی که کارهای نیکو (همچون نماز) بدیها را محو میکند و این (فرمان) تذکری است برای اهل ذکر» به نقل از واجدی طبق این آیه نماز را باید با شرایط و آداب کامل بهجای آورد که در کلمه «اقامه» معنای کمال و تمام نهفته است. نماز قوت قلب مؤمنان است چون در آیات گذشته فرمان استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و این امور نیاز به روحیه بالا دارد، لذا در این آیه خداوند امر به تقویت روح با اهرم نماز میفرماید. در روایات مراد از دو طرف روز صبح و مغرب و مراد از اوایل شب نماز عشا بیان شده است، البته این آیه در مقام بیان تمام نمازهای روزانه نیست. حضرت علی(ع) بر جمعی وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: «آیا میدانید امیدبخشترین آیه قرآن کدام است.» هرکس به فراخور حال خویش آیهای را عنوان کرد بعضیها گفتند آیه «ان الله لایغفر اَن یشرک به و یغفر مادون ذالک» یعنی خداوند جز شرک گناهان دیگر را میبخشد، برخیها نیز گفتند آیه «و من یعمل سوءً او یظلم نفسه ثم یستغفر الله یجد الله غفوراً رحیما» یعنی هرکس خلافکار و ظالم باشد ولی استغفار کند خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت. همچنین بعضیها گفتند آیه «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله ان الله یغفرالذنوب جمیعا» یعنی ای بندگان من که در حق خود اسراف کردهاید از رحمت خدا مأیوس نشوید، زیرا او همه گناهان را میبخشد. بعد از اینکه حضرت نظرات را شنید فرمود از حبیب خودم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمودند: «امیدبخشترین آیه قرآن آیه 114 سوره هود معروف به «اقم الصلوه» است. سپس پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «یا علی، سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذیر به سوی مردم مبعوث کرد وقتی که انسان وضو بگیرد گناهانش ریخته میشود و زمانی که رو به قبله کند، پاک میشود، یا علی مثال اقامهکننده نمازهای روزانه مثل کسی است که هر روز پنج مرتبه در نهر آبی که جلوی منزل اوست خود را شستشو کند.» پیامبر اکرم(ص) از یاران خود سؤال کردند: «اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او میماند، در پاسخ عرض کردند: «نه، فرمود نماز درست همانند این آب جاری است هر زمانی که انسان نماز میخواند گناهانی که میان دو نماز انجام شده است، از میان میرود.» در جایی دیگر بیان شده است که نماز سدی در برابر گناهان آینده است، چون روح ایمان را در انسان تقویت میکند. نماز غفلتزداست و بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش میکنند، اما نماز مرتباً به انسان اخطار میدهد، هدف را گم نکن. نماز، خودبینی و تکبر را در هم میشکند چون انسان در هر شبانه روز 17 رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانی در خاک در برابر خدا میگذارد. همچنین نماز وسیله پرورش فضائل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است، چون انسان را از چهار دیوار عالم طبیعت بیرون برده و با فرشتگان همصدا و همراز میکند. نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح میدهد و در روایات بهعنوان ستون دین معرفی شده است، زیرا نماز مجموعهای است از نیت خالص و گفتار پاک و اعمال خالصانه که بیشک با تکرار آن روح اخلاص در انسان تقویت میشود. نماز قطع نظر از محتوای خودش با توجه به شرایط صحت دعوت به پاکسازی زندگی میکند که در مقدمات نماز باید حقوق افراد رعایت شود.
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
|
|||
6 کاربر به خاطر ارسال این پست از ملیحه تشکر کردهاند: محمد81, محمد حسین, ماهان, فرید, خدیجه, اراز |
1393 / 11 / 14، 02:31 عصر,
|
|||
|
|||
چهار ذکر قرآنی آرامش بخش 1-حسبنا الله و نعم الوکیل (برای وقتایی که ترس و اضطراب داری) 2-لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین(وقتی خیلی ناراحتی و دلت گرفته) 3-افوض امری الی الله ان الله بصیربالعباد(برا وقتایی که میخوای خدا مکر و حیله دیگران رو در حق تو خنثی کنه) 4-ماشاالله لا قوه الا بالله(برا وقتایی که طالب زیبایی در دنیا هستی)
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
|
|||
5 کاربر به خاطر ارسال این پست از ملیحه تشکر کردهاند: محمد81, محمد حسین, فرید, سوزان, اراز |
1393 / 11 / 17، 01:13 عصر,
|
|||
|
|||
آیه فطرت
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ آیه فطرت آیه ۳۰ سوره روم است. ترجمه: پس حق گرایانه، به سوی این آیین روی آور،[با همان] فطرتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. تغییری در آفرینش خدا نیست. آیین پایدار همین است ولیکن بیشتر مردم نمی دانند. نمونه ای از فطرت در انسان: سجده كودك در رحم مادر در هنگام گوش دادن مادر به تلاوت قرآن كریم سبحان الله آدرس صفحه: http://www.aparat.com/v/Or41z لینک داونلد: http://hw2.asset.aparat.com/aparat-video...642109.mp4 |
|||
7 کاربر به خاطر ارسال این پست از فرید تشکر کردهاند: ملیحه, محمد81, محمد حسین, سوزان, خدیجه, افسانه, اراز |
1393 / 11 / 25، 04:49 عصر,
|
|||
|
|||
گفتم هيشكي نمي دونه تو دلم چي مي گذره! گفتي:خدا حائل است ميان انسان و قلبش(انفال/26) گفتم هيچ كسي رو ندارم! گفتي: ما از رگ گردن به انسان نزديك تريم(ق/16) فرياد زدم ولي انگار اصلا منو فراموش كردي!!! گفتي: مرا ياد كنيد تا به ياد شما باشم(بقره/152)
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
|
|||
7 کاربر به خاطر ارسال این پست از ملیحه تشکر کردهاند: محمد81, محمد حسین, فرید, فاطمه, سوزان, خدیجه, اراز |
1393 / 11 / 29، 01:10 صبح,
|
|||
|
|||
فضیلت و خواص سوره واقعه
پنجاه و ششمین سوره قرآن واقعه نام دارد كه مكی و 96 آیه دارد. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده: هر كس این سوره را قرائت نماید نوشته می شود كه او از گروه غافلان نیست. این سوره از سوره هایی است كه اخبار قیامت و احوال آن در آن آمده است و از اسباب پیر شدن رسول الله صلی الله علیه و آّله است. ابن عباس می گوید: مردی از رسول خدا پرسید: چرا اینقدر زود پیر شدید؟ در جواب فرمود: سوره های هود، واقعه، مرسلات، نبا مرا پیر كرده است. از امام باقر علیه السلام روایت شده: هر كس هر شب پیش از خواب سوره واقعه را قرائت كند در حالی خداوند را دیدار می كند كه چهره اش مانند ماه شب چهاردهم می درخشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر كس به بهشت و ویژگی های آن مشتاق است سوره واقعه را قرائت كند. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر كس در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند خداوند وی را دوست بدارد و نیز دوستی او را در دل همه مردم اندازد و در طول عمرش در این دنیا بدبختی و تنگ دستی نبیند و آسیبی از آسیبهای دنیا به او نرسد و از همدمان امیرالمؤمنین علیه السلام باشد و این سوره خصوصیتی نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام دارد كه دیگران با وی در آن شریك نیستند. آثار و بركات سوره 1)رفع فقر و تنگدستی هر كس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز كننده است. 2)ایجاد بركت پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و بركت می شود و هر كس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد. 3) محبوبیت امام صادق علیه السلام فرموده است: هر كس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت كند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین علیه السلام خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد. 4)آسانی مرگ و بخشش اموات از امام صادق علیه السلام نقل شده است: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است كه قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است كه اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای كسی كه در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود. 5)آسانی زایمان به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود. پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و بركت می شود و هر كس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد http://www.tebyan.net |
|||
7 کاربر به خاطر ارسال این پست از فرید تشکر کردهاند: ملیحه, محمد81, محمد حسین, فاطمه, سوزان, خدیجه, اراز |
1393 / 12 / 6، 08:49 صبح,
|
|||
|
|||
کددعاهاي بسيار خوب از قرآن ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
اگه فرزند صالح ميخواي: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ميترسي قلبت گمراه بشه: رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب��ُ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ميخواي شهيد از دنيا بري: رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه غم و غصه ي بزرگي داري: حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ميخواي خودت و فرزندانت پايبند نماز باشيد: رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ميخواي همسر و فرزندانت بهت وفادار باشن: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه خونه ي خوب ميخواي: رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِين��َ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ميخواي شيطان ازت دور باشه: رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه از عذاب جهنم ميترسي: رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ميترسي خدا اعمالت رو قبول نکنه: رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ اگه ناراحتي: إنما أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ دوستان و عزيزانت رو از اين دعاهاي قرآني مطلع کن ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ ?اللهم عجل لولیک الفرج?
«اِلهی رِضیً بِرِضاکَ مُطیعاً لاِءَمْرِ قَضاکَ لا مَعْبُودَ سِوَاکَ»(دعا)
|
|||
6 کاربر به خاطر ارسال این پست از راضیه تشکر کردهاند: ملیحه, محمد81, فاطمه, سوزان, خدیجه, اراز |
1394 / 7 / 22، 10:06 عصر,
|
|||
|
|||
همه ما حاجات دنیوی و اخروی بسیاری داریم که شاید ندانیم برای اجابت آنها چگونه خداوند را بخوانیم و به دامان پاک ائمه اطهار علیهمالسلام دست توسل بزنیم.
آیتالله میرزا عبدالکریم حقشناس، یکی از سالکان و عارفان الهی است که توجه به توصیههای اخلاقی و عرفانی ایشان نیز میتواند در مقاطع مختلف زندگی برای ما راهگشا باشد یکی از این دستورالعملها در خصوص نحوه دعا کردن است که درباره قرائت زیارت عاشورا توصیههایی ذکر شده است. آنچه که در ادامه میآید چله زیارت عاشورا به شیوه آیتالله حقشناس است: شاگردانش میگفتند: آیتالله حقشناس به طور معمول با سه عمل حاجتهای مادی و معنوی خود و دوستانش را میگرفت: اول: با چله زیارت عاشورای امام حسین (ع) دوم: با روضه و اشک بر شیرخواره سیدالشهدا حضرت علیاصغر (ع) سوم: با تمرکز و مراقبه بر حضور قلب در نمازهای واجب و دعای بعد از نماز: شاگردانش میگفتند: آیتالله حقشناس به این چله زیارت عاشورای امام حسین (ع) اعتقادی کامل داشت.آیتالله حقشناس بر این باور بود که با این چله زیارت عاشورای امام حسین (ع) میتوان به حاجتهای بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت.شاگردانش میگفتند: آیتالله حقشناس معتقد بود برای رسیدن به حاجت و مقصودی خاص، اگر این چله درست و همراه با شرایطش به جای آورده شود رد شدنی نیست و اگر هم برای رسیدن به این حاجت به خیر و صلاحتان نباشد، آن را به شکلی به شما حالی خواهند کرد.شاگردانش میگفتند: حاج آقا معتقد بود اگر به شما حالی کنند رسیدن به این خواسته و حاجت به خیر و صلاحتان نیست و با این حال، شما بر آن پافشاری کنید، از خاصیتها و ویژگیهای این چله شگفت و مجرب آن است که در بسیاری از موارد، باز هم خواسته و حاجتتان را به شما خواهند داد! فقط امکان دارد عوارضی ناخواسته را که به علل و معلولهای ماورایی برمیگردد، برای شما به همراه داشته باشد. شرایط و توصیههای این چله
مرحوم حقشناس این روش از چله زیارت عاشورا را از مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی فرا گرفته بود و خودش نیز شرایطی را از اخبار و روایات و مکاشفاتش استنباط کرده بود.بزرگترین اصلی که آیتالله حقشناس بر آن پافشاری داشت، عزم و اراده چهل روزه بر مراقبه از اعمال و ترک محرمات و انجام واجبات بود، به خصوص مراقبت از زبان، زبانی که در این چهل روز قرار است کلمات و بندهای زیارت عاشورای امام حسین (ع) بر آن جاری شود، باید پاک و ظاهر باشد.مرحوم حقشناس میفرمود: اگر کسی در این چهل روز مواظبت بر ترک محرمات و انجام واجبات به خصوص مراقبه از ترک گناههای زبانی نداشته باشد و این چله را با بقیه شرایطش به جای آورد، من به هیچ وجه تضمین نمیکنم به حاجتش برسد.بنا بر توصیههای آیتالله حقشناس معتقد بود: همین که آدمی در این چهل روز تصمیم و اراده حقیقی بر ترک محرمات و انجام واجبات داشته باشد. کافی است و این شرط زیاد هم سخت نیست من خودم بارها به آدمهای معمولی، این چله زیارت عاشورا را توصیه کردهام، در چند مورد بعضی از آنها پس از چهار پنج روز آمدند و با خوشحالی و شعف از من تشکر کردند و اعتراف کردند فقط سه چهار روز بوده که این چله زیارت عاشورا را شروع کرده بودهاند که حاجتهایشان به آنها داده شده است.آیتالله حقشناس معتقد بود که در این چله، بعد از شرط اهتمام بر ترک محرمات و انجام واجبات، بعضی امور توصیه اکید است و بهتر است حتماً رعایت شود:
۱- خواندن زیارت، چهل روز پشت سر هم و مستمر باشد.
۲- خانمهای محترمه در ایامی خاص که نمیتوانند نمازها را به جای آورند، در آن روزها یکی از نزدیکان و آشنایانشان را راضی کنند به جای آنها این زیارت را به جای آورد تا چله و استمرار چهل روزه منقطع شود.
۳- همه زیارت و دیگر اعمال باید یکسره و بدون فاصله خوانده شود؛ یعنی نباید زیارت و اعمالش را تقسیم کرد و بخشی را در ساعتی و بخشی دیگر را در وقتی دیگر انجام داد.
۴- کلمات و عبارات صحیح و درست ادا شود.
۵- حرف نزدن در بین خواندن زیارت عاشورا (بعضی میگفتند با توجه به طولانی بودن این عمل، در صورت ضرورت ان شاءالله حرفهای ضروری خللی ایجاد نمیکند).
* سایر مسائلی که بهتر است در چله زیارت عاشورا مورد توجه قرار گیرد اما اگر مقدور نشد، ان شاءالله مشکلی نیست:
۱- اولین روز از چله زیارت عاشورا، چهارشنبه باشد.
۲- این زیارت روزها خوانده شود؛ یعنی از صبح بعد از طلوع آفتاب تا عصر قبل از غروب آفتاب. (بعضیها رعایت این شرط را لازم برشمردهاند).
۳- به جز همسر و اعضای خانه، دیگران از این چله باخبر نشوند.
(حاج آقا تأکید میکرد قبل از شروع بهتر است همسر را در جریان بگذارید و او را نیز توجیه کنید تا حد امکان دیگران از این امر مطلع نشوند).
۴- در این چهل روز، هر روزه به نیت سلامتی حضرت بقیهالله امام زمان (عج) صدقهای پرداخت شود.
دستورالعمل و شیوه به جای آوردن این چله زیارت عاشورا
این شیوه زیارت عاشورا از دو بخش تشکیل شده است. دومین بخش درست همان روشی است که در زیارتنامهها و مفاتیحالجنان ذکر شده است. بنابراین فقط اولین بخشی که به طور معمول حداکثر ۱۵ دقیقه طول میکشد، به آن اضافه میشود. بخش اول:
۱- صد مرتبه تکبیر میگویید. (اللهاکبر)
۲- لعن و سلامهای زیارت عاشورا را یک بار میخوانید؛ یعنی از «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و ...» تا انتهای «السلام علی الحسین و علی علیبن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین».
(این دو بخش در قسمتهای پایانی زیارت عاشورا قرار دارد و قبل از هر دو بخش نوشته است: پس صد مرتبه میگویی: ... اما شما در این قسمت، این دو فقره معروف به لعن و سلام را فقط یک مرتبه میخوانید).
۳- خواندن زیارت عاشورا از ابتدای زیارت تا ابتدای این دو فقره لعن و سلام.
۴- خواندن دو رکعت نماز به نیت هدیه به حضرت اباعبدالله الحسین (ع).
۵- دوباره صد مرتبه تکبیر گفتن.
بخش دوم:
خواندن زیارت عاشورای امام حسین (ع) به همان روشی که در مفاتیح الجنان آمده است؛ یعنی زیارت عاشورا را از ابتدا تا انتها با همان صد لعن و صد سلام که در متن زیارت مکتوب است میخوانید. به هیچ وجه دو رکعت نمازی را که بعد از زیارت وارد شده است، یادتان نرود؛ زیرا این دو رکعت نماز، از اجزای زیارت عاشورای امام حسین (ع) محسوب میشود و باید خوانده شود. |
|||
14 کاربر به خاطر ارسال این پست از محسن سروش تشکر کردهاند: نازنین, ملیحه, مرضیه, محمد81, فرزاد, فاطمه, طاها, سوزان, خدیجه, بهزاد, افسانه, اراز, ابراهیم, آزاده58 |
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان