همراه با کلام آسمانی
|
1393 / 7 / 16، 09:06 عصر,
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393 / 7 / 16، 09:29 عصر، توسط ملیحه.)
|
|||
|
|||
به نام خداوند رحمتگر مهربان (۱) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۱﴾ ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان (۲) الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ رحمتگر مهربان (۳) الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ [و] خداوند روز جزاست (۴) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ [بار الها] تنها تو را مىپرستيم و تنها از تو يارى مىجوييم (۵) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾ ما را به راه راست هدايت فرما (۶) اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ﴿۶﴾ راه آنان كه گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان (۷) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾ سوره فاتحة الكتاب (حمد). اين سوره در ((مكه)) نازل شده و داراى هفت آيه است)). ويژگيهاى سوره حمد :. ين سوره اساسا با سوره هاى ديگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنى دارد زيرا در اين سوره خـداونـد طـرز مـناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است آغاز اين سوره با حمد و سـتايش پروردگار شروع و با ابراز ايمان به مبد ومعاد (خداشناسى و ايمان به رستاخيز) ادامه و با تقاضاها و نيازهاى بندگان پايان مى گيرد. 2 محتواى سوره حمد:. در حديثى از پيامبر(ص) مى خوانيم : خداوند متعال چنين فرموده : ((من سوره حمد را ميان خود و بـنـده ام تـقسيم كردم نيمى از آن براى من و نيمى از آن براى بنده من است و بنده من حق دارد هرچه را مى خواهد از من بخواهد((2)). [/align][/size] سوره بقره بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم ﴿۱﴾ اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است (۲) ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿۲﴾ آنان كه به غيب ايمان مىآورند و نماز را بر پا مىدارند و از آنچه به ايشان روزى دادهايم انفاق مىكنند (۳) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿۳﴾ و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان مى آورند و آنانند كه به آخرت يقين دارند (۴) والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾ آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگار خويشند و آنان همان رستگارانند (۵) أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۵﴾ نفسیر صفحه اول سوره بقره ســوره بـقــره. اين سوره در ((مدينه)) نازل شده و 286 آيه است)). (آيـه 2) ـ بـعـد از بـيان حروف مقطعه ، قرآن اشاره به عظمت اين كتاب آسمانى كرده مى گويد: ((ايـن هـمان كتاب با عظمت است كه هيچ گونه ترديد در آن وجود ندارد))(ذلك الكتاب لاريب فيه). ايـنـكـه مى گويد هيچ گونه شك و ترديد در آن وجود ندارد اين يك ادعا نيست بلكه آنچنان آثار صـدق و عـظـمت و انسجام و استحكام و عمق معانى و شيرينى وفصاحت لغات و تعبيرات در آن نـمـايان است كه هرگونه وسوسه و شك را از خوددور مى كند جالب اينكه گذشت زمان نه تنها طـراوت آن را نـمـى كاهد بلكه هر قدرعلم به سوى تكامل پيش مى رود درخشش اين آيات بيشتر مى شود، سپس در ادامه مى افزايد: اين كتاب ((مايه هدايت پرهيزكاران است)) (هدى للمتقين). هدايت چيست ؟. كلمه ((هدايت)) در قرآن به دو معنى بازگشت مى كند: ((مـؤمـنـان بـه غيب)) عقيده دارند، سازنده اين عالم آفرينش ، علم و قدرتى بى انته، و عظمت و اداركـى بـى نـهايت دارد، او ازلى و ابدى است ، و مرگ به معنى فنا و نابودى نيست بلكه دريچه اى اسـت بـه جـهان وسيعتر و پهناورتر، در حالى كه يك فرد مادى معتقد است جهان هستى محدود اسـت بـه آنـچـه ما مى بينيم و قوانين طبيعت بدون هيچ گونه نقشه و برنامه اى پديد آورنده اين جهان است ، و پس از مرگ همه چيز پايان مى گيرد. آيـا ايـن دو انـسان با هم قابل مقايسه اند؟! اولى نمى تواند از حق و عدالت وخيرخواهى و كمك به ديـگـران صـرف نظر كند، و دومى دليلى براى هيچ گونه از اين امور نمى بيند، به همين دليل در دنـيـاى مؤمنان راستين برادرى است و تفاهم ، پاكى است و تعاون ، اما در دنياى ماديگرى استعمار اسـت و اسـتثمار، خونريزى است وغارت و چپاول و اين سير قهقهرائى را تمدن و پيشرفت و ترقى نام مى نهند!. و اگر مى بينيم قرآن نقطه شروع تقوى را در آيه فوق ، ايمان به غيب دانسته دليلش همين است. ((غـيـب)) در اين جا داراى مفهوم وسيع كلمه مى باشد و اگر در بعضى روايات غيبت در آيه فوق تفسير به امام غائب حضرت مهدى (عج) شده در حقيقت مى خواهد وسعت معنى ايمان به غيب را حتى نسبت به امام غائب (عج) مجسم كند بى آنكه به آن مصداق محدود باشد. 2ـ. ارتباط با خدا:. ويژگى ديگر پرهيزكاران آن است كه : ((نماز را برپا مى دارند)) (ويقيمون الصلوة) ((نماز)) كه رمز ارتـبـاط بـا خـداسـت ، مـؤمـنانى را كه به جهان ماورا طبيعت راه يافته اند در يك رابطه دائمى و هـمـيـشـگى با آن مبد بزرگ آفرينش نگه مى دارد، آنهاتنها در برابر خدا سر تعظيم خم مى كنند، چنين انسانى احساس مى كند ازتمام مخلوقات ديگر فراتر رفته ، و ارزش آن را پيدا كرده كه با خدا سخن بگويد، و اين بزرگترين عامل تربيت او است. 3ـ. ارتباط با انسانها:. آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزديك و مستمرى با خلق خدادارند، و به همين دليل سومين ويژگى آنها را قرآن چنين بيان مى كند: ((و ازتمام مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند)) (ومما رزقناهم ينفقون). بنابراين مردم پرهيزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم وعقل و دانش ونيروهاى جسمانى و مقام و موقعيت اجتماعى خود، و خلاصه ازتمام سرمايه هاى خويش به آنها كه نياز دارند مى بخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند. (آيه 4)ـ. ويژگى چهارم پرهيزكاران. ايمان به تمام پيامبران وبرنامه هاى الهى است ، قرآن مى گويد: ((آنها كسانى هستند كه به آنچه برتو نـازل شـده وآنچه پيش ازتو نازل گرديده ايمان دارند)) (والذين يؤمنون بما انـزل اليك و ما انـزل من قبلك). و ايـمـان بـه رسـتـاخـيز اثر عميقى در تربيت انسانها دارد، به آنها شهامت وشجاعت مى بخشد زيرا براساس آن ، اوج افتخار در زندگى اين جهان ، ((شهادت)) درراه يك هدف مقدس الهى است كه آغـازى اسـت بـراى يـك زندگى ابدى و جاودانى و ايمان به قيامت انسان را در برابر گناه كنترل مى كند، و به هرنسبت كه ايمان قويترباشد گناه كمتر است. (آيـه 5) ـ ايـن آيـه ، اشاره اى است به نتيجه و پايان كار مؤمنانى كه صفات پنجگانه فوق را در خود جـمع كرده اند، مى گويد: ((اينها بر مسير هدايت پروردگارشان هستند)) (اولئك على هدى من ربـهـم) ((و ايـنـهـا رسـتـگـارانـنـد)) (اولئك هم المفلحون) در حقيقت هدايت آنها و همچنين رستگاريشان از سوى خدا تضمين شده است جالب اينكه مى گويد: ((على هدى من ربهم)) اشاره بـه اينكه هدايت الهى همچون مركب راهوارى است كه آنها بر آن سوارند، و به كمك اين مركب به سوى رستگارى و سعادت پيش مى روند. . |
|||
10 کاربر به خاطر ارسال این پست از ملیحه تشکر کردهاند: مصطفی, مرضیه, محمد حسین, محسن سروش, ماهان, فرید, غلامرضا1, علیرضا, سکینه, سوزان |
|
پیامهای داخل این موضوع |
همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 27، 12:24 عصر
RE: حافظان وحی(حفظ قران) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 28، 04:47 عصر
RE: حافظان وحی(حفظ قران) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 29، 03:20 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 30، 12:13 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 31، 03:28 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 1، 10:29 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 3، 10:34 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 4، 12:21 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 6، 12:32 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 7، 12:38 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 8، 11:47 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 10، 11:35 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 12، 01:59 عصر
پاسخ: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 14، 11:12 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 16، 09:06 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 23، 02:54 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 1، 02:05 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 7، 03:49 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 15، 03:50 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 21، 08:49 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 29، 01:46 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1393 / 12 / 15، 03:17 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1393 / 12 / 17، 12:19 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1394 / 1 / 16، 12:41 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1394 / 2 / 1، 11:40 صبح
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط تیمور - 1394 / 2 / 2، 06:30 صبح
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 6 مهمان