1393 / 9 / 17، 01:41 عصر
قبل از اینکه کارآفرین شوید این مطلب را بخوانید
مترجم: رویا مرسلی
ابتدا دلایل واقعی شروع کسبوکار خودتان را مشخص کنید و تنها در این صورت است که میتوانید اولین قدم را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بردارید.
ممکن است روزی در خیابان روی یک نیمکت نشسته باشید و این فکر به ذهن شما بیاید که باید کسبوکار خودتان را داشته باشید و برای خودتان کار کنید. منابع گوناگونی برای الهام گرفتن وجود دارند، اما همه دلایل برای راه انداختن کسبوکار شخصی مناسب و توجیه پذیر نیستند.
بهعنوان مثال، این مساله که همیشه باید پاسخگوی کسی باشید و از این موضوع خسته شدهاید و به همین دلیل میخواهید کسبوکار خود را راه بیندازید به هیچ عنوان دلیل مناسبی برای شروع کار یک شرکت جدید نیست. چراکه وقتی شرکت جدید شروع بهکار کند، باید به همه کارمندان خود، مشتریان، سرمایهگذاران و دیگران پاسخگو باشید.
پس قبل از برداشتن قدمهای اول باید بدانید که در چه سرزمینی پا میگذارید. آگاهی يافتن اولین قدم برای اتخاذ يك تصمیم درست است.
حل یک مشکل
در هر کسبوکاری که قدم میگذارید، همیشه ابتدا این مساله را مطرح کنید که دیگران که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند با چه مشکلاتی روبهرو هستند. هیچگاه یک کسبوکار را به این علت آغاز نکنید که تحقیقات بازار نشان ميدهند پتانسیل وسیعي در حوزه این فعالیت و این صنعت وجود دارد. بلكه ببینید دیگران در آن حوزه با چه مشکلاتی روبهرو هستند و بعد محصول یا خدمات خود را طوری پایهریزی کنید که به حل این مشکلات بپردازد. موجودیت بسیاری از شرکتهای موفق بر پایه حل مشکلاتی است که آنها خود قادر به حل آن نیستند.
بهعنوان مثال، شرکت دراپ باکس(Dropbox) موفق شد مشکل همگامسازی فایلها را برای دستگاههای چندمنظوره حل کند یا واتس آپ توانست مشکل ارسال پیام را (بدون هزینه ارسال پیام) برای تولیدکنندگان موبایلهای هوشمند مرتفع كند.
به تعویق انداختن، آفت کسبوکارهای نو پا است
اولین قدم برای خطر کردن این است که وارد آن شویم. اگر میخواهید کسبوکار خود را به راهاندازید، دست از حرف زدن بردارید و آن را انجام دهید. اگر امروز به ایده خود جامه عمل نپوشانید، حتما دیگرانی ظاهر خواهند شد که قبل از شما آن ایده را به انجام رسانند.
هیچ ایدهای تا زمانی که اجرایی نشده است، منحصربهفرد نیست چرا که تفاوت در اجرا است نه در ایده. گوگل زمانی که عرضه شد، اولین موتور جستوجو نبود. موتورهای جستوجوی زیادی وجود داشتند. اما آنچه گوگل را متمایز کرد، نحوه اجرا (الگوریتم) ایده موجود بود.
از روزی که تصمیم به گشایش کسبوکار خود میگیرید، در این کار ذوب خواهید شد. هیچ زمان ایده آلی برای شروع کسبوکار شما وجود ندارد و تا زمانی که اولین قدم را برنداشتهاید، هرگز نمیتوانید احتمالات نامطلوبی را که ممکن است در این راه با آن روبهرو شوید پیشبینی كنید. وقتی وارد این کار شدید باید از دستاندازها و پل هاي زيادي عبور کنید.
شکست قریب الوقوع است
اگر قصد شروع کسبوکار خود را دارید، احتمال شکست هم درآن هست. بهعلاوه، شکستها راز و رمزهای کوچک زندگی هستند و شکست نقطهای است که میتوان از طریق آن به محصول یا خدمات موفقی دست یافت. بهعنوان مثال، بازی انگری بردز (Angry Birds) حاصل پنجاه و دومين تلاش سازنده آن بود که سرانجام به موفقیت انجامید؛ یا سامانه پرداخت پی پال (PayPal) حاصل پنجمین تلاش طراح آن مکس لوچین در حوزه کارآفرینی بود که سرانجام به آنچه شایسته آن بود رسید. به همین خاطر باید از شکستها استقبال کرد.
شما با خواندن چگونگی راندن یک دوچرخه قادر به راندن آن نخواهید شد. بلکه باید روی آن بنشینید، چند بار به زمین بیفتید، بلند شوید و دوباره امتحان کنید. تنها در این صورت است که اطمینان و تعادل لازم را برای راندن آن بهدست خواهید آورد. در مورد شرکتهای نوپا هم همین گونه است.
سرمایه اولیه، مصیبت است
این مساله بهخصوص درباره سرمایهگذاری تکنولوژی صدق میکند. آمارها نشان مي دهند، هر چه شرکتها در آغاز کار خود پول بیشتری داشتند، اشتباهات بیشتری نیز مرتکب شدهاند. پس اگر برای شروع کسبوکار خود سرمایه اولیه زيادي نداشته باشید بهتر است تا به اشتباه پولهای خود را صرف استخدام افراد حرفهای که فعلا نیازی به آنها ندارید یا اجاره یک دفتر بزرگ که برای شروع کار لزومی ندارد نکنید.
اگر میخواهید یک شرکت تولیدی باز کنید، از منابع موجود برای راهاندازی آن استفاده کنید. از منابعی که دارید مثل پسانداز یا قرض گرفتن از دوستان و خانواده بهره ببرید. راههای زیادی برای تامین پول جهت تولید یک محصول وجود دارد، اما مهم این است که قدمها درست برداشته شوند (اگر لازم است برونسپاری شود) و تولید برای جذب سرمایهگذاران آتی جذابیت داشته باشد.
اگر میخواهید کسبوکار خدماتی راه بیندازید، ابتدا اولین مشتری خود را پیدا کنید و سپس تیم مورد نیاز را برای انجام آن استخدام کنید یا به سادگی برون سپاری كنید. خدمات خوب ارائه کنید و بعد میتوانید برای ایجاد یک تیم مناسب اقدام كنید.
در اینجا سعی کردیم به تشریح زیرساختها برای شروع یک کسبوکار جدید بهعنوان یک کارآفرین بپردازیم. این، بخش ساده کار است. قسمت سخت این است که شغل فعلیتان را رها کنید و اولین قدم را بردارید. روزی که کسبوکار خود را شروع کنید روزی است که اولین قدم را برداشتهاید و از آن به بعد هیچ گونه توقفی جایز نیست.
مترجم: رویا مرسلی
ابتدا دلایل واقعی شروع کسبوکار خودتان را مشخص کنید و تنها در این صورت است که میتوانید اولین قدم را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بردارید.
ممکن است روزی در خیابان روی یک نیمکت نشسته باشید و این فکر به ذهن شما بیاید که باید کسبوکار خودتان را داشته باشید و برای خودتان کار کنید. منابع گوناگونی برای الهام گرفتن وجود دارند، اما همه دلایل برای راه انداختن کسبوکار شخصی مناسب و توجیه پذیر نیستند.
بهعنوان مثال، این مساله که همیشه باید پاسخگوی کسی باشید و از این موضوع خسته شدهاید و به همین دلیل میخواهید کسبوکار خود را راه بیندازید به هیچ عنوان دلیل مناسبی برای شروع کار یک شرکت جدید نیست. چراکه وقتی شرکت جدید شروع بهکار کند، باید به همه کارمندان خود، مشتریان، سرمایهگذاران و دیگران پاسخگو باشید.
پس قبل از برداشتن قدمهای اول باید بدانید که در چه سرزمینی پا میگذارید. آگاهی يافتن اولین قدم برای اتخاذ يك تصمیم درست است.
حل یک مشکل
در هر کسبوکاری که قدم میگذارید، همیشه ابتدا این مساله را مطرح کنید که دیگران که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند با چه مشکلاتی روبهرو هستند. هیچگاه یک کسبوکار را به این علت آغاز نکنید که تحقیقات بازار نشان ميدهند پتانسیل وسیعي در حوزه این فعالیت و این صنعت وجود دارد. بلكه ببینید دیگران در آن حوزه با چه مشکلاتی روبهرو هستند و بعد محصول یا خدمات خود را طوری پایهریزی کنید که به حل این مشکلات بپردازد. موجودیت بسیاری از شرکتهای موفق بر پایه حل مشکلاتی است که آنها خود قادر به حل آن نیستند.
بهعنوان مثال، شرکت دراپ باکس(Dropbox) موفق شد مشکل همگامسازی فایلها را برای دستگاههای چندمنظوره حل کند یا واتس آپ توانست مشکل ارسال پیام را (بدون هزینه ارسال پیام) برای تولیدکنندگان موبایلهای هوشمند مرتفع كند.
به تعویق انداختن، آفت کسبوکارهای نو پا است
اولین قدم برای خطر کردن این است که وارد آن شویم. اگر میخواهید کسبوکار خود را به راهاندازید، دست از حرف زدن بردارید و آن را انجام دهید. اگر امروز به ایده خود جامه عمل نپوشانید، حتما دیگرانی ظاهر خواهند شد که قبل از شما آن ایده را به انجام رسانند.
هیچ ایدهای تا زمانی که اجرایی نشده است، منحصربهفرد نیست چرا که تفاوت در اجرا است نه در ایده. گوگل زمانی که عرضه شد، اولین موتور جستوجو نبود. موتورهای جستوجوی زیادی وجود داشتند. اما آنچه گوگل را متمایز کرد، نحوه اجرا (الگوریتم) ایده موجود بود.
از روزی که تصمیم به گشایش کسبوکار خود میگیرید، در این کار ذوب خواهید شد. هیچ زمان ایده آلی برای شروع کسبوکار شما وجود ندارد و تا زمانی که اولین قدم را برنداشتهاید، هرگز نمیتوانید احتمالات نامطلوبی را که ممکن است در این راه با آن روبهرو شوید پیشبینی كنید. وقتی وارد این کار شدید باید از دستاندازها و پل هاي زيادي عبور کنید.
شکست قریب الوقوع است
اگر قصد شروع کسبوکار خود را دارید، احتمال شکست هم درآن هست. بهعلاوه، شکستها راز و رمزهای کوچک زندگی هستند و شکست نقطهای است که میتوان از طریق آن به محصول یا خدمات موفقی دست یافت. بهعنوان مثال، بازی انگری بردز (Angry Birds) حاصل پنجاه و دومين تلاش سازنده آن بود که سرانجام به موفقیت انجامید؛ یا سامانه پرداخت پی پال (PayPal) حاصل پنجمین تلاش طراح آن مکس لوچین در حوزه کارآفرینی بود که سرانجام به آنچه شایسته آن بود رسید. به همین خاطر باید از شکستها استقبال کرد.
شما با خواندن چگونگی راندن یک دوچرخه قادر به راندن آن نخواهید شد. بلکه باید روی آن بنشینید، چند بار به زمین بیفتید، بلند شوید و دوباره امتحان کنید. تنها در این صورت است که اطمینان و تعادل لازم را برای راندن آن بهدست خواهید آورد. در مورد شرکتهای نوپا هم همین گونه است.
سرمایه اولیه، مصیبت است
این مساله بهخصوص درباره سرمایهگذاری تکنولوژی صدق میکند. آمارها نشان مي دهند، هر چه شرکتها در آغاز کار خود پول بیشتری داشتند، اشتباهات بیشتری نیز مرتکب شدهاند. پس اگر برای شروع کسبوکار خود سرمایه اولیه زيادي نداشته باشید بهتر است تا به اشتباه پولهای خود را صرف استخدام افراد حرفهای که فعلا نیازی به آنها ندارید یا اجاره یک دفتر بزرگ که برای شروع کار لزومی ندارد نکنید.
اگر میخواهید یک شرکت تولیدی باز کنید، از منابع موجود برای راهاندازی آن استفاده کنید. از منابعی که دارید مثل پسانداز یا قرض گرفتن از دوستان و خانواده بهره ببرید. راههای زیادی برای تامین پول جهت تولید یک محصول وجود دارد، اما مهم این است که قدمها درست برداشته شوند (اگر لازم است برونسپاری شود) و تولید برای جذب سرمایهگذاران آتی جذابیت داشته باشد.
اگر میخواهید کسبوکار خدماتی راه بیندازید، ابتدا اولین مشتری خود را پیدا کنید و سپس تیم مورد نیاز را برای انجام آن استخدام کنید یا به سادگی برون سپاری كنید. خدمات خوب ارائه کنید و بعد میتوانید برای ایجاد یک تیم مناسب اقدام كنید.
در اینجا سعی کردیم به تشریح زیرساختها برای شروع یک کسبوکار جدید بهعنوان یک کارآفرین بپردازیم. این، بخش ساده کار است. قسمت سخت این است که شغل فعلیتان را رها کنید و اولین قدم را بردارید. روزی که کسبوکار خود را شروع کنید روزی است که اولین قدم را برداشتهاید و از آن به بعد هیچ گونه توقفی جایز نیست.